Milieudefensie start actie voor beter OV

Bart (veekeend)
Milieudefensie is vandaag begonnen met een handtekeningenactie onder de reizigers in het openbaar vervoer het motto 'Den Haag laat ons in de kou staan! Teken mee voor goed OV!' wordt elke dag een andere provincie bezocht waar vrijwilligers handtekeningen verzamelen.

De aftrap van de actie was vanochtend bij het Centraal Station in Amsterdam. Milieudefensie liet daarbij een doormidden gezaagde stadsbus symbolisch in de grond verdwijnen.

Milieudefensie is van mening dat het kabinet de twee miljard euro, die het kwartje van Kok opbrengt, in het openbaar vervoer moet stoppen. Wanneer er geen extra geld voor wordt uitgetrokken, zullen nog meer treinen met vertraging rijden en zullen dienstregelingen van bus en tram verder worden uitgekleed, vreest Milieudefensie.

Morgen geen treinen van en naar Den Haag


Morgen zullen er geen treinen van en naar Den Haag rijden. Dit komt door acties van de FNV. De Nederlandse Spoorwegen(NS) zijn door de in haar ogen onterechte FNV acties op het spoor in een duivels dilemma gedwongen. Ter voorkoming van chaos, onveiligheid en een treinenloop die tot ver in de middag in het honderd loopt, neemt NS nu zelf verantwoordelijkheid voor haar klanten.

De NS laat weten dat de dienstverlening op dinsdagochtend 14 oktober in de regio Den Haag drastisch gewijzigd is. Die ochtend laat NS van 04.30 uur tot 10.00 uur geen treinen rijden tussen: · Rotterdam Centraal, Delft en Den Haag HS/Centraal · Gouda, Zoetermeer en Den Haag Centraal · Leiden en Den Haag HS/Centraal De Zoetermeerstadslijn en de Hofpleinlijn rijden wel, maar niet tussen de stations Leidschendam-Voorburg en Den Haag Centraal.

NS president-directeur Veenman zegt in een reactie op de acties: "De pijnlijke keus om zelf deze lijnen stil te leggen is uitdrukkelijk geen steunbetuiging aan de protesten van FNV. Wij vinden acties op het spoor, gericht tegen het kabinetsbeleid, onjuist, onterecht en onverantwoord.

Maar met een klein aantal stakers kun je het treinverkeer volledig ontregelen met grote kans op een olievlekwerking in de rest van het land. Dit wil NS hoe dan ook voorkomen. Dus staan we voor een duivels dilemma: Afwachten wat er dinsdag wel of niet rijdt met daarmee veiligheidsrisico’s en grote onzekerheid voor de reizigers. Of duidelijkheid en zekerheid voor klanten. Wij kiezen dus voor de klant
." Veerman liet in het midden hoe de geleden schade verhaald zal gaan worden.