Mobiele bellers ontvangen foute nota

Nolius
legacythe2nd had ons via de newssubmit het volgende te melden:

Honderden mobiele bellers in de regio Utrecht hebben ten onrechte een rekening gekregen voor een vermelding in de telefoongids. Hen is 15 euro berekend terwijl de vermelding gratis is. Waarschijnlijk hebben ze dat bedrag ook in 2001 en 2002 moeten betalen.

De foute facturen kwamen aan het licht toen een oplettende mobiele beller naar Telefoongids Media BV belde. Dit bedrijf beheert de telefoongids. Woordvoerder Susan Duinhoven van het verzelfstandigde uitgeversbedrijf kon na een dagen durend intern onderzoek bevestigen dat 324 klanten halverwege juli een foutieve factuur hebben gekregen. Alle gedupeerden krijgen binnenkort een brief met excuses voor de gemaakte vergissing. "De factuur moet als niet verzonden worden beschouwd", zegt Duinhoven.

De bedragen die andere jaren betaald zijn, worden niet meer teruggegeven. Het is bijna niet meer na te gaan welke bedragen toen door wie betaald zijn. Daarbij was de telefoongids toen in beheer van KPN. Overigens kunnen de benadeelden zelf op de telefoonnota's van 2001 en 2002 nagaan of er voor de vermelding van een mobiele nummer geld is overgemaakt. Is dat het geval, dan kan bij de uitgever van telefoonboeken om restitutie worden gevraagd.

De oorzaak van de fout is dat de computer van de uitgever dacht dat het om een tweede vermelding ging van hetzelfde telefoonnummer.