De Nederlander snoept graag
De totale consumptie in Nederland kwam vorig jaar uit op 506 miljoen kilo, wat 1 miljoen kilo meer is dan in 2001. De omzet van snacks en zoetwaren nam met 2,3 procent toe tot 2,7 miljard euro.
De omzetgroei was vooral terug te vinden in de supermarkt. Daar groeide de omzet met 2,6 procent tot bijna 2 miljard euro, tegenover 1,3 procent in het grijze circuit (onder meer benzinestations, drogisterijen en kantines). Als er gekeken wordt naar de afzonderlijke segmenten zijn er grote verschillen zichtbaar. De markt voor voedingsrijke biscuitjes groeide bijvoorbeeld ruim 18 procent, terwijl de omzet van popcorn en lollies juist 5 tot 6 procent daalde.
Volgens SSZ-onderzoeker T. de Reuver is die daling toe te schrijven aan een daling in de reclame-uitingen. Tot slot valt af te vragen of dit alles wel gezond is, maar "genieten is gezond," aldus De Reuver.