Meningsverschil omtrent opwarmingseffect vliegtuigen

Gerson (M4stermind)
Wildehaar had ons via de newssubmit het volgende te melden:

Volgens Britse wetenschappers kunnen straalvliegtuigen het milieu met de helft minder belasten als ze wat lager gaan vliegen, zo meldt het wetenschappelijk magazine New Scientist.

Een Belgische wetenschapper echter heeft bedenkingen daarbij. Robert Noland en collega's van het Londoner Imperial College zeggen dat de condensstrepen van straalvliegtuigen evenveel tot klimaatverandering bijdragen als de CO2 die de motoren uitstoten. Met name weerkaatst de tot ijsdeeltjes bevroren waterdamp de van de aardbodem uitgestraalde warmte en draagt dit zo bij tot het broeikaseffect.

Doordat condensstrepen kilometers breed kunnen uitspreiden en duizenden kilometers lang zijn zou dit hetzelfde effect hebben als hoogvliegende straalvliegtuigen. Noland en co zeggen dat condensstrepen helemaal te vermijden zijn indien straalvliegtuigen slechts op 7,3 tot 9,5 km hoogte in plaats van tien km hoogte zouden vliegen. Het brandstofverbruik zou tengevolge van de hogere luchtweerstand slechts met vier procent stijgen.