NMa beschuldigt mobiele telefoonaanbieders
De mobiele netwerken geven een vergoeding aan dealers voor elke verkochte telefoon in combinatie met een abonnement. Deze vergoeding wordt door de dealers gebruikt om mobiele telefoons goedkoper aan te bieden. Doordat die vergoeding vorig jaar fors is teruggebracht, is de consument nu duurder uit, zo constateert de NMa.
De NMa geeft de mobiele aanbieders nu de gelegenheid om op de beschuldigingen te reageren. Als de aanbieders van mobiele telefonie hebben gereageerd neemt de NMa een beslissing over een eventuele sanctie. Een dergelijke sanctie kan bijvoorbeeld een geldboete zijn die maximaal 10 procent van de wereldwijde omzet van de mobiele aanbieders bedraagt.
KPN Mobile was de eerste met een persbericht als reactie op de beschuldigingen: Het bedrijf zegt dat ze de bevindingen van de NMa 'zeer serieus' zal bestuderen. Vodafone, ook snel met een reactie, zegt 'tijd nodig te hebben' om de inhoud te bestuderen voordat zij in staat is om een reactie te geven naar de NMa'.