Campagne ligt niet echt stil

Rob (R@b)
resolv.conf had ons via de newssubmit het volgende te melden:

Ondanks dat men officieel geen campagne voert, hebben vrijwel alle politieke partijen een ferme eindspurt ingezet.

Vooral veel individuele Kamerleden trekken zich weinig aan van de campagnestop. PvdA-kandidaat Gerard Bosman uit Oosterland vindt dat de "haatcampagne tegen links, en met name de PvdA" om een antwoord vraagt. Hij is daarom weer beschikbaar voor interviews en debatten. Daarnaast plaatst de Zeeuw woensdag een advertentie in de Provinciale Zeeuwse Courant. Hij staat op plaats 55, en komt dus zonder voorkeurstemmen waarschijnlijk niet in de Kamer. Ook partijgenoot Walter Etty (nummer 48) gaat door met campagne voeren.

GroenLinks-kandidaat Roel van Duijn (plaats 17) wordt ook in de kijker gebracht voor woensdag. Zijn aanhangers versturen wervende teksten. Gisteren liet Van Duijn van zich horen op scholen in Amsterdam. Volgens Van Duijn "moet je je niet monddood laten maken, want dan is de democratie echt vermoord", zo zei hij op TV Noord-Holland.

LPF-advertentie

Het bestuur en kandidaten van de Lijst Pim Fortuyn hebben dinsdag de Nederlandse bevolking bedankt voor het massale rouwbeklag na de moord op Pim Fortuyn, middels een paginagrote advertentie in De Telegraaf.

In de advertentie vraagt de partij om steun van de kiezers om het gedachtegoed van Fortuyn door te zetten. De tekst is afgedrukt naast de foto van Fortuyn zoals die prijkt op de verkiezingsaffiche van de partij.

D66-minister Van Boxtel zei dat het "chiquer" zou zijn geweest als de LPF de advertentie na de verkiezingen. had geplaatst. Ook andere critici vinden dat de partij zich hiermee niet houdt aan de campagnestilte.


SP

De Socialistische Partij manifesteert zich ook weer in de media. Een groep bekende Nederlanders, waaronder TV-producent Harry de Winter, zanger Bob Fosko, cabaretier Dolf Jansen en schrijver Karel Glastra van Loon, heeft in vier landelijke dagbladen een advertentie geplaatst waarin wordt opgeroepen om op de SP te stemmen.
Volgens campagneleider Tini Kox is de advertentie een volstrekt particulier initiatief.

De partij heeft voor dinsdag en woensdag wel zo'n 15 minuten aan radiospots ingekocht. Volgens Kox valt dat in het niet bij het aantal minuten dat de lijsttrekkers van de grotere partijen in de ether zijn. In het spotje richt lijsttrekker Marijnisse zich persoonlijk tot de kiezer met woorden over de nieuwe situatie die na de dood van Fortuyn is ontstaan.

Radio 1

Op Radio 1 kwamen vanmiddag veel kopstukken van politiekepartijen opdraven om geïnterviewd te worden over de onstane situatie. Van de kleinere partijen kwamen veelal de lijsttrekkers, de grotere deden het met lagere nummers van de kandidatenlijst.

Nieuwe Midden Partij

De kleine Nieuwe Midden Partij wordt aangeprezen in een aan veel internetters verzonden reclamemail. NMP-voorzitter Martin Dessing zegt tegen Planet Multimedia van niets te weten, maar verklaart wel tegen de campagneluwte te zijn. "Terwijl de grote partijen wel gewoon dagelijks in de media verschijnen, worden de kleine partijen gewoon genegeerd door de media."

De NMP, die onder leiding van Jos Bron de verkiezingen in gaat, heeft door de spamactie wel een piek in het bezoek aan haar website te verwerken gekregen.