Magneetzweefbaan wordt het niet

Rick (rickmans)
De positieve effecten van het Rondje Randstad, een supersnelle magneetzweefbaan tussen de vier grote steden, wegen niet op tegen de hoge kosten. Verbetering van de bestaande spoorlijnen is minstens zo effectief en veel goedkoper.

Dat stelt de Commissie voor de milieueffectrapportage in een onderzoekje dat ze in opdracht van het kabinet heeft uitgevoerd. Het kabinet gebruikt het advies bij het nemen van beslissingen over de gewenste ruimtelijke inrichting van de Randstad. Die moet zich in de periode tot 2030 ontwikkelen tot een zogenoemde Deltametropool.

De commissie had weinig tijd en geeft ruiterlijk toe dat het onderzoekje niet al te veel voorstelt. "Een langere adviestermijn leidt tot een beoordeling met een betere nuancering en diepgang." Een onderbouwing van het advies om af te zien van het Rondje Randstad is er nauwelijks. De commissie concludeert dan ook dat nog veel extra onderzoek nodig is.

Minister Netelenbos (Verkeer) ziet wel wat in een supersnelle verbinding tussen de vier grote steden. Een definitief besluit hierover zal nog lang op zich laten wachten.