Uitvaartmaatschappij te ver?

Laurens (Yarael)
Higgy had ons via de newssubmit het volgende te melden:

Het uitvaartwezen en reclame, het blijft een lastige combinatie. Ontstond enkele jaren geleden herrie over een spotje met de slogan "Is er koffie na de dood?" van uitvaartonderneming AVVL, nu heeft een spotje van uitvaartbedrijf Yarden Holding uit Diemen voor ophef gezorgd.
In het bewuste spotje koerst een luchtballon af op de enthousiast ronddraaiende wieken van een rijtje windmolen. De ballonvaarder gooit zoveel mogelijk ballast overboord om de ballon te laten stijgen, maar tevergeefs. Tenslotte valt zijn oog op zijn druk fotograverende passagier, die niets van het naderend onheil merkt. Daarna volgt een shot waarin een fotocamera met een plof in een weiland valt. Tenslotte verschijnt de slogan "Yarden, zorg voor een goede afloop" in beeld.

Het spotje van Yarden, eerder dit jaar voortgekomen uit een fusie van de uitvaartbedrijven AVVL, CVN en NUVA, heeft het bedrijf de nodige boze telefoontjes opgeleverd. Het bedrijf stelt echter dat het onduidelijk blijft of de passagier inderdaad uit de ballon gesmeten wordt of niet. Maar bij Yarden is de afloop altijd goed, zo luidt de boodschap. De uitvaartverzorger ontkent dat in het filmpje de spot gedreven wordt met dood en ongelukken.

Verder stelt directievoorzitter A. van de Wiel dat het spotje vooral als humor gezien moet worden. Het bedrijf wilde wel eens wat anders dan een reclamefilm met vallende bladeren en Mieke Telkamp-muziek.

Overigens is op de website van het bedrijf een animatie geplaatst waarin te zien is hoe het filmpje afloopt.