40.000 bezoekers op eerste dag Big brother

Johan (LWaS)
De start zaterdagmiddag van de derde editie van het realityprogramma Big Brother heeft in de eerste uren al 40.000 kijkers op internet getrokken. Dat maakte producent P. Römer bekend, enkele uren nadat de eerste zes bewoners het huis in Almere hadden betrokken.
Het programma is in de eerste week alleen via internet te volgen, maar is vanaf vrijdag ook weer op Yorin te zien. Voor de eerste week hoeven internetklanten niet te betalen. Dat moet pas na de tv-uitzending op vrijdag. Volgens Römer is dat niet bedoeld om eerst internetverslaafden te creëren die dan vervolgens moeten betalen, maar is het zo dat in de eerste week van Big Brother (BB) doorgaans weinig gebeurt. Door die zes dagen samen te vatten, moet uiteindelijk een leuker programma ontstaan.

Big Brother moet vooral leuker worden door de ondertitel: The Battle. Deze formule verschilt wezenlijk van de twee voorgaande edities. Het BB-huis in Almere is ingrijpend verbouwd. Tweederde van het gebouw is luxe ingericht met bubbelbad, video, een keuken van restaurantomvang en de bewoners kunnen vragen wat ze willen. In het andere gedeelte van het huis is het ,,de hel op aarde'', volgens Römer. De deelnemers moeten daar op hooi slapen, buiten douchen en naar de wc gaan en zelfs hun dagboekkamer doet middeleeuws aan.

Beide groepen kunnen wel met elkaar praten, maar ze zijn gescheiden door een traliehek. ,,In het arme gedeelte zitten de bewoners letterlijk op water en brood, en vitaminepillen. Achter de tuin hebben we een speciaal 'battlefield' aangelegd, waar telkens wordt bepaald wie in het rijke en wie in het arme deel moet vertoeven'', legde de producent uit. De deelnemers weten nooit wanneer en hoeveel battles er worden gehouden.

Naast de zes bewoners in Almere zijn zaterdag nog eens twaalf Nederlandse kandidaten een BB-huis in Zuid-Europa ingegaan. Om de spanning erin te houden komen uit die groep telkens kandidaten over naar de polderstad. Uiteindelijk maakt de winnaar van BB III kans op een hoofdprijs van 1 miljoen gulden.

Het nieuwe concept moet ervoor zorgen dat de formule van Big Brother levensvatbaar blijft. BB II trok verleden jaar, mede door de concurrentie van de Olympische Spelen, aanmerkelijk minder kijkers. Met The Battle denkt tv-productiebedrijf Endemol weer meer kijkers binnen te halen.

Volgens Römer zijn buitenlandse omroepen erg geïnteresseerd om de nieuwe formule over te nemen, maar ze kijken eerst naar de ervaringen in Nederland. De redactie van Big Brother heeft geprobeerd ook door de selectie van de kandidaten het programma smeuïger te maken. Zo variëren de kandidaten van een rijke IT-specialist tot een onderwijzer met piercings. De meeste aandacht trok ene Kelly (21), die bekende gek op geld, jongens én meisjes te zijn. Bovendien is ze een bekende van presentatrice Patty Brard. Enkele journalisten tijdens de persconferentie meenden in haar de winnaar te herkennen van de eerste travestieshow die ooit door Veronica werd uitgezonden. Brard noch Kelly wilden daarover iets zeggen.