Actie tegen AOL's CD-ROM spam

Peter Breuls
Milieubewuste internetters willen 1 miljoen cd-roms dumpen voor het hoofdkwartier van America Online. Ze willen zo protesteren tegen de 'zinloze vervuiling'. Dit meldt mweert ons via de newssubmit.

America Online (AOL) is er groot mee geworden: zorg ervoor dat elk huishouden in de Verenigde Staten een cd-rom van de provider op de mat krijgt. Als de ontvangers dan besluiten om een abonnement bij een internetprovider te nemen, hebben ze de cd-rom al in huis.

Er kleven echter behoorlijk wat nadelen aan de reclamecampagne van AOL, zo zeggen de initiatiefnemers van de actie No More AOL Cd's. Veel mensen zitten helemaal niet te wachten op de glimmende schijfjes. Bij de productie van de cd-roms worden grondstoffen verspild en dat is zonde, vinden de actievoerders. Bovendien zou de privacy van de ontvangers van de cd-roms in het geding zijn.

Om hun woorden kracht bij te zetten, willen de actievoerders 1 miljoen AOL cd-roms verzamelen die ze vervolgens voor de deur van het Amerikaanse hoofdkwartier van de provider zullen afleveren.

De actie is tot nu toe nog geen groot succes gebleken. Sinds de actiesite op 1 augustus gelanceerd startte, zijn er pas 27 cd's binnengekomen. De actievoerders houden de moed erin. "Nog 999.973 cd's te gaan", staat er op de site.

Compuserve
In Nederland zijn al eerder protesten gehouden tegen de verspreiding van cd-roms van AOL-dochter Compuserve. Ons aller Tweakers.net zette twee keer een actie op touw waarbij bezoekers hun cd-roms tegelijkertijd naar het kantoor van Compuserve moesten opsturen.

In Nederland heeft Compuserve zijn marketingbeleid inmiddels aangepast. "Sinds vorige zomer hebben we een andere marketingaanpak. We zijn overgestapt van push naar pull", legt Compuserve-woordvoerder Gonneke Klutzow uit. "Dat betekent dat we de cd-roms niet meer met tijdschriften meesturen, maar dat geïnteresseerden ze in een warenhuis kunnen afhalen bijvoorbeeld."

De Nederlandse protesten hebben volgens Klutzow geen rol gespeeld bij het besluit om de marketingstrategie te veranderen. "Het was een heel kleine groep die bezwaar maakte tegen de manier waarop we te werk gingen. Bij de laatste actie kregen we maar 47 cd-roms binnen."