Haagse Koerden boos om HTM advertentie

Rob (R@b)
Onder Koerden in Den Haag is beroering ontstaan over een advertentie van de HTM. Het openbaar vervoerbedrijf zou reclame maken voor de Grijze Wolven, de organisatie van extreem-rechtse Turken.

Uitgerekend in de brochure van het multiculturele festival HaSchiBa staat op een foto bij een advertentie van de HTM een jongen die met zijn rechterhand het teken van de Grijze Wolven maakt. Het lachende gezicht van de jongen met de honkbalpet gaat grotendeels schuil achter de andere jongeren met wie hij in de tram staat.
"Dit is een heel erge belediging voor Koerden", zegt Ali Bozbey van de Turkse arbeiders- en studentenvereniging. "Het zijn verschrikkelijke amateurs bij de HTM, of ze komen daar nooit in Den Haag en weten dus niet wat er hier speelt". Ook bij de Koerdische Arbeiders Unie in Den Haag wordt geschokt gereageerd. "Dat is een fascist, ongelooflijk", zegt een van de aanwezigen.

Het Grijze-Wolventeken is een uitgestoken rechterhand met wijsvinger en pink als de oren en de duim, middel- en ringvinger als snuit van een wolf. Het gebruik ervan wordt door de Koerden als ernstige intimidatie gezien, omdat Turkse nationalisten tegen Koerdische autonomie zijn.
De HTM is door de advertentie behoorlijk in verlegenheid gebracht. "We hebben een twee jaar oude foto uit het archief gehaald die wel passend was voor dit evenement. We hebben er nooit bij stilgestaan dat er iets grievends op kon staan", aldus een woordvoerder. De HTM heeft excuses aangeboden aan een Koerdische man die zich over de foto heeft beklaagd. De foto is uit het archief gehaald.