BBC beticht van oneerlijke concurrentie op internet

Rob (R@b)
De Britse zender BBC wordt wederom bekritiseerd vanwege bestedingen aan internet. De publieke zender steekt honderdduizend pond in een promotiecampagne voor BBC News Online, tot ontevredenheid van commerciële websites die de omroep eerder al betichtten van oneerlijke concurrentie. De NOS zegt nog niet dergelijke kritiek te hebben gehad, vorig jaar investeerde het 25 miljoen gulden in de portal Omroep.nl.

Kritiek op de BBC vanwege de hoeveelheid geld die het steekt in zijn internetactiviteiten keert regelmatig terug. Zoals tijdens de presentatie van de jaarcijfers van de omroep, toen de BBC meldde dat het vorig jaar 51,9 miljoen pond (183,2 miljoen gulden) in internet had geïnvesteerd. Samen met de drie voorgaande jaren kwam het op een bedrag van 131,7 miljoen pond (464,9 miljoen gulden).
Commerciële websites betichtten de omroep toen van oneerlijke concurrentie, omdat de BBC volgens hen kijk- en luistergeld gebruikte om een sterke positie op internet te verkrijgen. Die kritiek, geuit door de British Internet Publishers Alliance (Bipa), keert nu terug na de bekendmaking van de BBC dat het honderdduizend pond (ruim 353 duizend gulden) steekt in een campagne ter promotie van BBC News Online. De belangenbehartiger vraagt om een onderzoek.

De NOS heeft vorig jaar 25 miljoen gulden in de portal Omroep.nl geïnvesteerd. Dat bedrag zal de komende jaren alleen maar toenemen tot een investering in 2005 van 31 miljoen gulden, aldus de meerjarenplanning van de omroep. In verhouding tot radio, vorig jaar ongeveer 210 miljoen gulden, en televisie, vorig jaar één miljard gulden, blijven de uitgaven aan internet relatief klein.

Van kritiek over oneerlijke concurrentie jegens andere commerciële websites is bij de NOS nog niets vernomen, zegt André Matthijsse, woordvoerder van de NOS. "Een dergelijke discussie kennen we al wel van televisie en radio. Met name Radio 3 werd door andere partijen 'te commercieel' bevonden. Dat zou negatief zijn voor hun advertentieinkomsten." De NOS verweert zich door te zeggen dat het de taak heeft om "een volledig aanbod aan programma's" te presenteren.

Bij de Holland Media Groep (RTL4, RTL5 en Yorin) was niemand bereikbaar om te vertellen hoeveel er geïnvesteerd wordt in internet en hoe er binnen het bedrijf aangekeken wordt tegen de investeringen in internet bij de publieke concurrentie.