KLM schrapt vluchten en banen

Gert-Jan (astra)
Luchtvaartmaatschappij KLM blijft met een sanering van het netwerk fors in het eigen vlees snijden om de schade zo beperkt mogelijk te houden nu het tij tegenzit. Om de capaciteit deze winter met 3% te verminderen wordt een tweede Boeing 747-300 Jumbo aan de grond gezet. De KLM kan het deze winter door die maatregelen met 500 van de totaal 28.000 arbeidsplaatsen minder af. Die personeelsreductie zal geheel via natuurlijk verloop worden opgevangen.

Oorzaak van de noodzakelijke maatregelen is het wereldwijd stagnerende vliegvervoer, zelfs teruglopend op de zakenreismarkt met voor de luchtvaart de meest lucratieve en hoogste tarieven. Sommige multinationals kondigden zelfs wereldwijd een reisstop af of forse bezuinigen op het reisbudget. Dat zorgt voor rake klappen in de luchtvaart en hotelindustrie.

Het schrappen van KLM-bestemmingen, verminderen van vluchtfrequenties, inzetten van grotere toestellen op renderende routes en kleinere toestellen op 'kwakkellijnen' zien luchtvaartanalisten als vrijwel de enige mogelijkheid om de crisis in de internationale luchtvaart te pareren.

"Geen verrassing. De KLM kondigde al eerder voor dit jaar nul-groei aan voor de productie. Een zomer met 3%-groei kon dus niet anders dan met een 3% beperking volgen", zei Corné Zandbergen van Fortis Bank, wijzend op British Airways, dat de capaciteit al met 8% heeft teruggebracht en gisteren eveneens een dramatische winstval van 49% bekendmaakte.

Air France en Lufthansa koersen nog steeds op sterke groei met hun productie. Air France zelfs met meer dan 10%, Lufthansa met 5-6% groei wat minder. "Toch zie ik liever nul-groei of wat beperking. Om de extra in de markt gezette vliegtuigstoelen te vullen, zal toch met de prijs gestunt moeten worden. Helaas is het dan wel zo dat KLM, ondanks de nul-groei, die slechtere tarieven zal moeten volgen", aldus de luchtvaartanalist van de Fortis Bank.

De KLM-directie maakte gisteren het schrappen van verschillende vluchten in de nieuwe winterdienstregeling bekend: twee per week naar Dubai, één naar Almaty, Damascus/Amman, New York, Sapporo en Nagoya, Teheran en Tel Aviv. De vijf KLM-vluchten per week naar Kuala Lumpur worden doorgetrokken naar Manilla, zodat Kuala Lumpur op de retourdiensten tussen Amsterdam en de Filippijnse hoofdstad voortaan een tussenstop wordt.

Op beter renderende routes zal de komende tijd echter meer worden gevlogen. De KLM-vluchtfrequentie op Johannesburg gaat de komende winter van zeven naar negen retourdiensten per week. Op de route naar Curaçao/Aruba komt er ook een extra frequentie per week bij.

De KLM schrapte vorig jaar al bestemmingen zoals Sydney, Buenos Aires en Rio de Janeiro. In de luchtvaartwereld wordt daar verschillend tegen aangekeken. Sydney, historisch KLM-bruggenhoofd in Australië, wordt opgevangen met meer vluchten van Malaysia Airlines, waarmee als alliantiepartner een steeds hechtere band wordt ontwikkeld. Voor de bestemmingen in Zuid-Amerika bestaat geen partner als vangnet.