Molukse activist in KPN-commercial

Gert-Jan (astra)
EricV had ons via de newssubmit het volgende te melden:

De militante Molukse activist Leo Reawaruw figureert prominent in de nieuwe reclamecampagne van KPN. De omstreden Reawaruw is door het reclamebureau Wagner Productions uitgekozen om met tien andere amateurvoetballers een jaar lang te figureren op billboards, abri's en in advertenties in bladen.

De spil van de campagne zijn elf amateurvoetballers. Ze zijn geselecteerd uit honderden kandidaten bij clubs in het hele land. De elf uitgekozenen figureren zowel gezamenlijk als apart in verschillende advertenties. Behalve op posters in de buitenlucht, zijn ze het komende jaar te zien in diverse bladen.

Een van de uitverkoren amateurvoetballers is de Molukse activist Reawaruw. Hij is getooid in het shirt van Rood Geel Leeuwarden. Een fotografe van het reclamebureau ontdekte hem bij deze voetbalclub, waar hij inviel. In de campagne wordt Reawaruw gepresenteerd als "de zwarte parel van Ambon."

De woordvoerster van KPN kent de achtergrond van Reawaruw niet. "Maar ik ga ervan uit dat anderen dat wel weten", zegt ze. Reawaruw zegt dat hij het reclamebureau heeft verteld dat hij oprichter van PAG was. "Dat was geen probleem. Ze schreven het zelfs onder mijn foto: Leo Reawaruw, oprichter van PAG", stelt hij.