Machinist bijna dood door fout NS

Johan (LWaS)
Gebrekkige communicatie tussen de verkeersleiding en treinbestuurders heeft bijna tot de dood van een machinist geleid. Het incident had plaats op 24 juni toen een trein met 140 km/uur tegen een gebroken bovenleiding aanreed. De machinist was niet op de hoogte van het mankement, terwijl de verkeersleiding dit wel wist.

De machinist ontsnapte maar op het nippertje aan de dood. De losse bovenleiding, met daarop 1800 volt, sloeg tegen de vooruit. De buitenste laag verbrijzelde, de binnenste laag hield het net. De machinist is ervan overtuigd dat hij dood was geweest als de binnenruit het ook had begeven. "Ik zag later zwarte brandplekken op de cabine", aldus de man.

Het ongeluk is volledig terug te voeren op de reorganisatie bij de spoorwegen, beter bekend als het 'rondje om de kerk'. Als onderdeel van de nieuwe aanpak kunnen treinbestuurders sinds 10 juni niet meer rechtstreeks communiceren met de verkeersleiding.

Machinisten kunnen alleen nog praten met de treindienstleiders. Die zaten voorheen in één ruimte met de verkeersleiders, maar sinds de reorganisatie zijn ze gescheiden. Een woordvoerder van de NS erkent dat nog het een en ander mankeert aan de communicatie. "Dat loopt nog niet tof."