NS-topman erkent fouten

Kris (KingShakur)
President-directeur H. Huisinga erkent dat er fouten zijn gemaakt bij de uitvoering van het 'verbeterplan' Bestemming Klant, waar het gewraakte 'rondje om de kerk' onderdeel van is. Hij constateert ook dat de door het spoorbedrijf geleverde kwaliteit niet goed is.
,,Die veranderingen kosten bij elkaar meer energie dan ik vooraf had ingeschat. Ze hebben een zware wissel getrokken op onze medewerkers en onze basiskwaliteit is op een onacceptabel laag niveau gekomen'', zegt Huisinga in het personeelsblad De Koppeling.

De NS werken inmiddels aan een nieuw plan van aanpak, onder de werktitel Bestemming Klant Nu. Dit moet ertoe leiden dat knelpunten snel worden opgelost. Het personeel wordt nadrukkelijk betrokken bij de maatregelen die ,,zo snel mogelijk merkbare verbeteringen'' moeten opleveren.

Slechte communicatie

De communicatie over te nemen maatregelen liet tot nu toe te wensen over, erkent Huisinga tevens. ,,Daarom trekken we nu vanaf het eerste begin bedrijfsbreed met elkaar op. Gezamenlijk, zoals dat ook eigenlijk moet. Dat hebben we tot nu toe te weinig gedaan en dat moet beter.''

Een woordvoerster van de NS wilde zaterdag niet vooruitlopen op de nieuwe plannen. Er zijn teams gevormd die mogelijke maatregelen op een rijtje gaan zetten.

Reactie FNV

A. van den Berg van FNV-Bondgenoten vindt het op zich verheugend dat de NS-top het boetekleed aantrekt. ,,Dit moet ik even verwerken. Het erkennen van fouten door de NS-directie is geen alledaags verschijnsel. Ik ben blij dat Huisinga dat nu wel doet'', zei hij in een reactie.

De vakbondsbestuurder stelt dat de arbeidsverhoudingen bij het spoorbedrijf nog altijd verziekt zijn. Herstel van vertrouwen tussen leiding en personeel is absoluut noodzakelijk. ,,Op dat vlak moet er nog heel wat gebeuren'', aldus Van den Berg.