Dumpprijzen hèt wapen in supermarktoorlog

Gert-Jan (astra)
Levensmiddelen worden in de verschillende supermarkten in ons land momenteel tegen dumpprijzen aangeboden om zo klanten aan zich te binden. De oorlog tussen Albert Heijn en de nieuwe Konmar-winkels van concurrent Laurus is dan ook in volle hevigheid losgebarsten.

Terwijl Albert Heijn komend weekeinde alle winkels gaat reorganiseren en de artikelen die gaan verdwijnen nu voor de halve prijs aanbiedt, start Konmar volgende week met een aantal speciale prijsacties.

Service
"Dat wordt ook de hoogste tijd", meent retaildeskundige Gerard Rutte. Hij vindt dat Laurus te lang met prijsacties heeft gewacht. "Het concern is veel te veel bezig geweest met het hameren op hun on-Nederlandse serviceniveau, maar Nederlanders zijn nog altijd niet bereid om een hoge prijs voor een goede service te betalen."

Nu vinden consumenten de nieuwe Konmar-supermarkten erg duur. Vooral versproducten als groente, fruit en zuivel zijn volgens veel klanten hoger geprijsd dan bij de Nieuwe Weme, Super de Boer of Edah.

Supermarktketen Laurus is bezig om alle 800 winkels tot Konmar om te bouwen. De nieuwe formule met onder meer aantrekkelijk geprijsde artikelen moet de strijd met concurrent Albert Heijn aangaan.

"Op deze manier lukt dat dus echt niet", zegt een klant in Joure, die meent dat de huidige prijzen gemiddeld zeker zo'n 10 procent hoger liggen. Een caissière van deze Friese vestiging geeft toe dat zij inmiddels veel klachten van klanten over het huidige prijsniveau heeft gekregen. "Je ziet zelfs dat consumenten wegblijven. Rond zes uur 's avonds was het vroeger altijd erg druk, nu zijn er hooguit 30 mensen in de winkel", geeft ze toe.

Ook in Rotterdam is lang niet iedereen even enthousiast over de vernieuwing van de Laurus-supermarkten. "Duur zijn ze inderdaad, maar dat is de Albert Heijn ook. Als ik goedkoop boodschappen wil doen, ga ik wel naar de Aldi", aldus een klant, die zich vooral ergert aan de overdreven vriendelijkheid van het personeel.

"Ze doen echt of ik debiel ben. Als ik bijvoorbeeld een pak koffie van het schap wil pakken, vraagt er een werknemer of hij dat misschien voor me kan doen. Bij werkelijk álles willen ze helpen."

Volgens expert Rutte is het in ieder geval duidelijk dat de resultaten van de Konmar-supermarkten momenteel achterblijven bij de verwachtingen. Bij Laurus wil niemand hierop reageren. "We komen half juli met de resultaten van een consumentenonderzoek", aldus een woordvoerder, die eraan toevoegt dat een nieuwe formule eerst de tijd moet krijgen om zich te bewijzen.