Afval en irritatie in etalage Bijenkorf

Bart (twi)
Hondenpoep, voordringende mensen in tram of trein, harde muziek. Binnenkort zijn deze en andere ergernissen in de etalages van de Bijenkorf in vijf steden te zien.

Ze maken onderdeel uit van de campagne ‘De maatschappij. Dat ben jij’, waarmee de Stichting Ideële Reclame (SIRE) ten strijde trekt tegen de onverschilligheid van Nederlanders over hun leefomgeving.

Gisteren beeldden acteurs in de etalages van de Bijenkorf in Amsterdam uit hoe alledaagse gebeurtenissen tot irritatie kunnen leiden. En ze laten meteen zien dat er maar een kleine inspanning, zoals het oprapen van afval, voor nodig is om die weg te nemen. Ook morgen zijn de acteurs nog te zien. Na het weekeinde nemen poppen hun rol over.

Uit onderzoek blijkt dat vooral jongeren onverschillig zijn voor kleine dingen die de samenleving kunnen veraangenamen. Zo gooit 68% van de 15- tot 27-jarigen de peuk of ander afval op de grond. Tien procent vindt het zelfs te gênant om afval van de straat op te rapen en weg te gooien.
Behalve met de ‘etalage-actie’ in Den Haag, Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Arnhem, is SIRE gestart met tv-spotjes, advertenties en een internetsite.