KPN vraagt klant 'prijs van drie pils'

Chris (MrBig)
'De prijs van drie of vier pilsjes, of van een middagje parkeren in de grote stad.' Dat is het extra bedrag dat KPN volgens topman P. Smits maandelijks van zijn mobiele klanten nodig heeft, wil het bedrijf zijn miljardenuitgaven voor UMTS kunnen terugverdienen.

Op de achterkant van een sigarenkistje rekende Smits de pers maandag voor dat UMTS, de techniek waarmee over enkele jaren ook plaatjes, muziek en filmpjes verzonden kunnen worden, helemaal niet zo'n ramp hoeft te worden als menigeen vreest.
KPN schat 15 miljard euro (33 miljard gulden) kwijt te zijn aan licenties en de bouw van de netwerken in Nederland, België en Duitsland. Omdat de licenties minimaal 15 jaar geldig zijn, moeten de diensten jaarlijks dus 1 miljard euro opleveren, zegt Smits.

Het huidige aantal van 13 miljoen mobiele klanten moet groeien tot 20 miljoen. Als zij maandelijks vijf euro over hebben voor de extra mogelijkheden van UMTS, zou KPN volgens Smits uit de brand zijn. 'Dat noem ik geen krankzinnige bedragen.'