Bus rijdt straks op waterstof

Ronald (Trainspotter)
Rond 2003 gaan er in Amsterdam drie milieuvriendelijke bussen op waterstof rijden. Het experiment wordt gehouden in het kader van een Europees project om te komen tot een schone technologie voor voertuigen

De bussen gaan in tien verschillende Europese steden rijden. De bus is stiller, zuiniger en stoot alleen puur water uit.

Toch is er nu al kritiek op het systeem. De uitvinder van een soortgelijk brandstofsysteem, ingenieur Tenge, vindt het niet erg praktisch. "Je kunt maar een aantal kilometers met de bus rijden en dan is de brandstof al weer op." De opbrengst van een waterstofcel is volgens hem te laag. "Ten tweede neemt het waterstofreservoir nog te veel plaats in beslag. Er moet nog veel aan het systeem veranderen om het in de toekomst toe te passen."

Het gemeentevervoerbedrijf (GVB) Amsterdam onderkent de problemen. "Nog een nadeel van het gebruik van de bussen is dat er nog geen infrastructuur voor is; er zijn geen tankstations voor waterstof. Daarom houden we deze proef, die moet uitwijzen hoe de bus zich houdt in de praktijk en hoe hij functioneert in de stad. Naar aanleiding van deze bevindingen wil men de bus gaan aanpassen zodat hij breder toepasbaar wordt", aldus Ruud de Korte van het GVB Amsterdam.