Het einde van de filter-koffie?

Michiel (Lithion)
Met een uitgebreide reclamecampagne in bushokjes en treinstations, willen Philips en Douwe Egberts deze week de klant attenderen op een nieuw koffie-zet systeem. De Senseo Crema, zoals het nieuwe apparaat heet, moet op korte termijn het gefriemel in de vroege morgen met de filters overbodig maken. Vanaf volgende week ligt de nieuwe koffiezetter in de winkel.

Douwe Egberts heeft vier jaar gewerkt aan het nieuwe koffiesysteem, Philips is er later bij betrokken geraakt. Senseo Cream - Een Philips-design waar ook het DE-merk op is afgebeeld - gaat 129 gulden kosten en verschijnt in de kleuren blauw en ivoor. Het apparaat heeft een afneembare watertank en kan één of twee kopjes koffie tegelijk zetten. Opvallend is het gebruik van 'coffee pads', vergelijkbaar met theezakjes maar dan rond en gevuld met gemalen koffiebonen. Het 'koffiezakje' moet bovenin het apparaat worden gelegd. Binnen een halve minuut zet het apparaat een kopje koffie met dikke crème-laag.

Senseo Crema lijkt aan de buitenkant wat op een espresso-apparaat maar functioneert heel anders. Zo werkt het apparaat niet met hoge maar juist met lage druk en een vrij hoge temperatuur (92 graden Celsius). De koffie heeft bovendien niet de sterke, uitgesproken smaak van espresso maar is - in DE-termen - een 'doordrink-koffie'.

Kopers ontvangen de eerste weken een koffiepakket ter waarde van 30 gulden. Het pakket bestaat uit twee mokken en vier pakken met verschillende smaken: gewoon, mild, sterk en cafeïnevrij. In verschillende grote supermarkten in het hele land staan volgende week kraampjes waar de koffie geproefd kan worden.
Niet alles is nieuw aan Senseo Crema. Ook op de nieuwste pakken koffie ontbreken de vertrouwde DE-spaarpunten niet.

Zôh, nâ irst es un lekkâh bakkie pleuâh