VVD ook tegen kilometerheffing

Chris (MrBig)
NobleOne had ons via de newssubmit het volgende te melden:

De VVD heeft zich donderdag laten kennen als partij die tegen elke extra heffing op het autorijden is. Een voorstel van coalitiepartij D66 om het rekeningrijden in te ruilen voor kilometerheffing naar tijd en plaats, wijzen de liberalen af. Dat bleek gisteren in het Kamerdebat over de begroting van het ministerie van Verkeer.

'Ik zie het al voor me dat we straks met zo'n satelliet boven ons hoofd door Nederland rijden', zei VVD-Kamerlid Hofstra over het D66-voorstel. Toch heeft Hofstra zich altijd voorstander van de kilometerheffing getoond omdat dat eerlijker is dan rekeningrijden. Nadat D66-Kamerlid Giskes woensdag haar voorstel presenteerde, luidde Hofstra's bezwaar dat D66 in ruil daarvoor méér geld voor openbaar vervoer en minder voor wegen wil. Terwijl de VVD juist zeer ingenomen is met de plannen voor de aanleg van veel nieuwe wegen.

Gisteren bleek dat D66 dat extra geld voor wegen niet nadrukkelijk aan de invoering van kilometerheffing koppelt. Ook laten de democraten de mogelijkheid open dat eerst een korte proef met rekeningrijden wordt gehouden. Hofstra wierp een nieuw bezwaar op: 'Wij hebben problemen met een heffing naar tijd en plaats.'

'Wij willen wel kijken of een platte kilometerheffing van zo'n 25 cent per kilometer een goed alternatief is, als tegelijk alle kosten zoals rijtuigenbelasting en de aankoopbelasting worden afgeschaft', betoogde Hofstra tijdens het debat.

Maar zowel minister Netelenbos van Verkeer als D66 vinden die differentiatie naar tijd en plaats juist van groot belang. Het gaat erom dat automobilisten die in de spits op drukke wegen rijden straks meer betalen dan degenen die buiten de spits of op het platteland rijden. 'Juist dat congestiesysteem moet erin', zei Netelenbos. 'Als de totale rijkosten gelijk blijven verandert er niets in het gedrag van de automobilist.'

Het spitstarief in de Randstad ziet zij als voorproefje van die toekomstige gedifferentieerde kilometerheffing. 'Die proef is nodig. Daarmee kunnen we kijken of het gedrag van de burger verandert, effecten optreden in het tijdstip van autorijden en of we een prijsverschil kunnen invoeren.'

Voor Hofstra, die goed weet dat het rekeningrijden uiteindelijk moet leiden tot een kilometerheffing, is de stap naar zo'n heffing echter te groot. Netelenbos gaf er tijdens het debat al blijk van haar pappenheimers te kennen. Ze waarschuwde D66 dat de tegenstanders van rekeningrijden (de ANWB, de werkgevers en de liberalen) zich uiteindelijk ook tegen de kilometerheffing zullen keren.