Naamsverandering voor Libertel

Danny (FOS4)
De aanbieder van mobiele telefonie Libertel gaat op termijn zijn naam wijzigen in die van moederbedrijf Vodafone. Vanaf volgend jaar heet het mobielebelbedrijf Libertel/Vodafone. Bestuursvoorzitter J. de Wit zei woensdag in Amsterdam dat hij er op rekent dat er uiteindelijk één naam overblijft. "Wanneer dat gebeurt is nog niet duidelijk. Daar zijn we nog mee bezig."

Niet alleen Libertel, maar ook alle andere internationale dochters van het Britse telecombedrijf, waaronder het Duitse D2 en Mannesmann zullen als tweede merknaam Vodafone gaan voeren. Het ligt voor de hand dat deze bedrijven op termijn onder de naam Vodafone verder gaan. "Op die manier wordt het voor de klant duidelijk dat zij met één groot bedrijf te maken hebben", aldus De Wit.

Het belbedrijf heeft meer ambities. Recentelijk kocht het zich in bij Vizzavi, een internetdienst die door Vodafone en het Franse Vivendi gelanceerd is. Libertel wil zo internet gaan aanbieden. De bijbehorende site zal in november operationeel zijn. De ambities zijn groot, Vizzavi moet binnen drie jaar in de Europese top-3 terecht komen.

Voor belbedrijven breken er spannende tijden aan. Er komen nieuwe technieken en het is nog maar afwachten of de dure aanschaf van UMTS-frequenties voor snel internet gaat renderen. Nu is er ook al internet via de mobiele telefoon middels WAP. "Daar hebben we teleurstellende ervaringen mee", aldus De Wit. "Het is niet briljant en niet opwindend. WAP sluit ook niet aan bij het verwachtingspatroon van consumenten. Tot nu toe werkt het te traag. De techniek moet verder ontwikkeld worden om aan de eisen te voldoen."

Dat kan nog wel even op zich laten wachten. Libertel verwacht dat het nog minstens een jaar duurt voordat het snellere GPRS zich voor het grote publiek aandient. "Dat heeft onder meer te maken met de aanbod van geschikte toestellen", zegt Wit. Libertel-concurrent KPN heeft aangekondigd volgend jaar met i-mode te komen, snel internet via de mobiele telefoon.

Volgens De Wit kan een dergelijk product alleen doorbreken als het op grote schaal op de markt komt en niet in enkele landen. "I-mode is een verzameling van verschillende technieken. Het kan niet zomaar naar Europa worden geëxporteerd. In Japan is het succesvol omdat Japanners veel minder via een pc internetten dan Europeanen. Dat is een kwestie van cultuur. De mobiele telefoon heeft die internetfunctie overgenomen. Of dat hier ook gebeurt moet ik eerst nog zien."