Muisarm centrum in Amsterdam
De bedoeling van dit project is om alle gezonde medewerkers zo goed mogelijk voor te lichten over rsi. Op die manier weten ze hoe ze rsi kunnen voorkomen, leren ze de eerste signalen herkennen en kunnen ze ter preventie eventueel gebruik maken van een van de hulpstukken die we in het preventiecentrum testen
Volgens de ergonoom is het van cruciaal belang dat de leidinggevenden binnen de bank zich bewust worden van het probleem. "Zij zijn immers verantwoordelijk voor het rsi-beleid op hun afdeling. Als de managers zich bewust zijn van het bestaan van het probleem en de eventuele oplossingen, is het voor werknemers makkelijker om zoiets aan te kaarten."
ABN Amro ontwikkelde voor de werknemers een speciale 'rsi-scan'. "Via ons interne intranet kunnen alle 35.000 werknemers deze test op de computer doen. Daar komt dan een risico-analyse uit waardoor ze kunnen zien hoe groot de kans is op rsi." De leidinggevenden krijgen de resultaten van dit onderzoek te zien, overigens zonder de persoonsgegevens erbij. "Naar aanleiding daarvan kan de chef bijvoorbeeld zien dat er op zijn afdeling zoveel procent van de werknemers een probleem heeft met verkeerde beeldschermen, of met een verkeerd gebruik van de muis."
Ros is heilig overtuigd van het nut van een preventiecentrum voor rsi. "Het gaat ons erom dat de werknemers zo lekker mogelijk in hun vel zitten. Daarom willen we de werknemers én de leidinggevenden zo goed mogelijk voorlichten over rsi. Mensen moeten de klachten zo vroeg mogelijk leren herkennen, en horen de juiste middelen ter beschikking te hebben om er iets aan te doen. Als door de komst van dit centrum de rsi-klachten dalen, of in ieder geval niet verder stijgen, hebben we al winst."
Alsof de winsten van klanten nog niet genoeg is
