Trump sloopt toch East Wing van het Witte Huis

President Donald Trump heeft aangekondigd dat de "bestaande structuur" van de East Wing van het Witte Huis gesloopt moet worden om ruimte te maken voor een nieuwe balzaal van $250 miljoen. Sloopwerkzaamheden zijn maandag begonnen, en volgens twee regeringsfunctionarissen zal het tegen het weekend volledig gesloopt zijn. Dit betekent een aanzienlijke uitbreiding van de bouwplannen die afgelopen zomer zijn bekendgemaakt. Trump verzekerde eerder dat de toevoeging van de balzaal de huidige structuur niet zou beïnvloeden.

Trump heeft kritiek op zijn gebrek aan transparantie over de verbouwing verworpen en benadrukt dat hij naar eigen zeggen transparanter is geweest dan ooit tevoren. Een satellietbeeld van de BBC toont de East Wing en de rest van het Witte Huis, waar het sloopwerk gaande is. De East Wing herbergt kantoren van de first lady en andere stafleden en is gebouwd in 1902, met de laatste aanpassing in 1942.

Trump verklaarde dat de bouw volledig gefinancierd wordt door hem en "een paar vrienden - donoren". Ook het leger is erbij betrokken. Hij gaf aan dat de East Wing "volledig gescheiden" is van het Witte Huis, hoewel ze middels een gang aan het hoofdgebouw vastzit. Volgens functionarissen van de Trump-administratie was het altijd al de bedoeling om de East Wing te moderniseren voor verbeterde beveiliging en technologie. Tijdens de planningsfase bleek dat sloop de beste optie was.

De National Trust for Historic Preservation heeft bezorgdheid geuit over het project, aangezien het Witte Huis een nationaal historisch monument is. De oostelijke vleugel valt dan wel niet onder die monumentale status, maar de organisatie pleit alsnog voor een pauze in de sloopwerkzaamheden en vraagt om een openbare herziening van het plan voor de balzaal.

Critici, waaronder Hillary Clinton, hebben hun onvrede geuit. Clinton stelt dat het Witte Huis niet van Trump is en vindt dat hij het "aan het vernielen" is.