Laatste World Supersport 300-seizoen eindigt met zinderende ontknoping
In het Spaanse Jerez is zondag niet alleen een einde gekomen aan het negende seizoen van het World Supersport 300-kampioenschap, het was tevens het einde van één van de spannendste en meest boeiende raceklasses in de wereld. Vanaf volgend jaar wordt de categorie vervangen door zogenaamde Sportbikes: die zijn groter en zwaarder en zouden beter aan moeten sluiten bij het World Supersport- en World Superbike-kampioenschap, wat de overstap voor talenten makkelijker moet maken.
Op de beslissing om de categorie te vervangen is veel kritiek, want negen jaar lang kreeg het publiek waanzinnig spannende races te zien, waarbij het meer dan eens gebeurde dat coureurs in de laatste ronde nog tien plekken op konden schuiven of juist terug vielen. Het nieuwe Sportbike-kampioenschap lijkt de boel wat uit elkaar te trekken, terwijl de stap om daar in te debuteren ook een stuk groter wordt.
In elk geval werd er in Jerez eerst nog geracet en voorafgaand aan het weekeinde hadden vier coureurs nog kans op de titel: kampioenschapsleider Beñat Fernandez, diens Spaanse landgenoot David Salvador, de Australiër Carter Thompson en Matteo Vannucci uit Italië. Op zaterdag won Vannucci de openingsrace en werd Salvador tweede, met Thompson op plek acht. Fernandez kreeg in de slotfase een beuk van Loris Veneman en moest het doen met plek vijftien, waardoor de titelstrijd zeer spannend werd.
Op zondag begon Fernandez nog als leider aan de race, met Thompson en Salvador op slechts drie punten - Vannucci moest 22 punten goedmaken en had een wonder nodig, dat kwam er niet, hij werd negende. De andere drie maakten er een geweldig spektakel van, waarbij Thompson een tijd buiten de top-10 reed, maar in de slotronde ineens weer helemaal voorin te vinden was en zelfs virtueel de leiding nam in het kampioenschap.
Tweevoudig kampioen Jeffrey Buis reed ineens ook weer aan de leiding, maar de Nederlander, die het seizoen nog begon met winst in vier van de eerste zes races, zakte terug naar plek vijf. In de allerlaatste bocht ooit van de Supersport 300-klasse kwam Fernandez ineens weer terug naar de leiding, met Salvador in zijn slipstream. Die kwam echter nét te laat en finishte 0,019 seconden achter Fernandez en dus achter de wereldtitel.
Achteraf was het toch nog iets minder spannend, want Salvador kreeg drie seconden tijdstraf wegens onverantwoord rijgedrag, en om de Supersport 300-klasse te illustreren: hij zakte daarmee van de tweede naar de zestiende plek. Daniel Mogeda en Veneman completeerden het podium, Fernandez is de nieuwe en laatste wereldkampioen.
