Spoor kwetsbaar voor sabotage; Voor Beter OV onderschrijft noodzaak investeringen

De constatering van het Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving (OFL) dat het Nederlandse spoor niet goed voorbereid is op dreigingen als sabotage en cyberaanvallen is zeer herkenbaar. Dat zegt de Maatschappij Voor Beter OV. Met name het onvermogen om zaken snel te herstellen is zeer zorgelijk, stelt de reizigersorganisatie.

Het spoorsysteem is jarenlang geoptimaliseerd voor efficiëntie en punctualiteit, maar de weerbaarheid blijft achter. Dat blijkt uit een onderzoek van het Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving, dat is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ProRail. Het Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving adviseert onder meer om te investeren in betere beveiliging van het spoor en snellere herstelmogelijkheden. Daarvoor is veel geld nodig, om te beginnen een startbedrag van 600 miljoen Euro.

Indien de spoorinfra beter beschermd wordt tegen vernielingen en cybercrime, en vooral de hersteltijd kan worden verkort, snijdt het mes aan twee kanten. We zijn als land weerbaarder én de dagelijkse reiziger profiteert van een minder onbetrouwbaar en vaker beschikbaar spoorsysteem. Voor Beter OV merkt op dat het onmogelijk is, het spoorsysteem goed te beschermen tegen fysieke sabotage. Het is ondoenlijk om iedere 100 meter een bewaker neer te zetten, en cameratoezicht is vaak mosterd na de maaltijd. Mede daardoor kunnen al sinds jaar en dag koperdieven hun kans grijpen.

Voor Beter OV-voorzitter Rikus Spithorst: “Wij constateren samen met het Overlegorgaan en ProRail-baas John Voppen dat herstel na een storing nu veel te lang duurt. Nu zien we vaker dan voorheen dat een storing pas de volgende nacht wordt gerepareerd en dat de treindienst tot die tijd fors is ingekrompen. Dat moet sowieso beter. Dat het ProRail tegenwoordig niet een meer lukt om “gewone” storingen een beetje vlot te herstellen, ziet “de vijand” ook, die daardoor wellicht onze spoorinfra als een makkelijke, en dus aantrekkelijke, prooi zal beschouwen. De laatste tijd vragen wij al vaker aandacht voor de dreiging die van de veranderende wereld uitgaat, onlangs nog in ons advies over het Beheerplan van ProRail. De Staatssecretaris dient met spoed de benodigde financiële middelen beschikbaar te stellen.”