Ouders klagen Tesla aan na dodelijk ongeval: "Ze kon niet ontsnappen"
De ouders van de 19-jarige Krysta Tsukahara hebben Tesla aangeklaagd nadat hun dochter vorig jaar om het leven kwam bij een ongeval in een Cybertruck. Ze verwijten het bedrijf een bekend ontwerpprobleem dat volgens hen een fatale rol speelde. In november reed de eveneens 19-jarige Soren Dixon met hoge snelheid tegen een boom in Piedmont, Californië. Krysta zat achterin en overleefde de klap zelf, maar kon de wagen niet verlaten toen die vlam vatte.
De nieuwe aanklacht, die donderdag werd ingediend, volgt zes maanden nadat de familie eerder al naar de rechter stapte. In de 36 pagina’s tellende klacht staat dat het deurontwerp van de Cybertruck het voor inzittenden bijna onmogelijk maakte om te ontsnappen als de stroom uitvalt. De deuren werken met een 12-volt batterij, die bij een botsing kan uitvallen. Volgens de aanklagers konden Krysta, Dixon en een derde passagier daardoor niet naar buiten. Een vierde inzittende wist pas te ontsnappen toen een voorbijganger de voorruit met een tak insloeg.
Krysta liep slechts lichte verwondingen op bij de botsing, maar stierf later aan brandwonden en rookinhalatie toen de batterij in brand vloog. Haar ouders schreven in de aanklacht dat hun dochter "onvoorstelbare lichamelijke en emotionele pijn" leed terwijl ze vastzat op de achterbank. Carl Tsukahara vertelde dat de familie naast het verlies ook moest omgaan met een pijnlijk gebrek aan antwoorden. "Ons leven zal nooit meer hetzelfde zijn, en er zijn andere families zoals wij. Dit bedrijf is een biljoen dollar waard — hoe kun je een machine op de markt brengen die op zoveel manieren niet veilig is?" zei hij tegen The Times.
De advocaat van de familie, Roger Dreyer, verklaarde dat Tesla zijn cliënts dochter heeft "in de steek gelaten". Volgens hem was er geen werkend handmatig noodmechanisme aanwezig, waardoor Krysta geen kans had om te ontsnappen. "Haar dood had voorkomen kunnen worden," zei hij tegen Fox 2. Hij voegde eraan toe dat Tesla weet van het probleem, maar blijft doorgaan met de verkoop van auto’s zonder aanpassing. De zaak draait volgens hem om "waarheid en verantwoordelijkheid" voor een systeem dat mensen opsluit in levensgevaarlijke situaties.
