Onderzoek: Consumenten betalen de prijs voor Amerikaanse importtarieven

Hogere importtarieven stellen Amerikaanse bedrijven in staat de prijzen van hun goederen te verhogen. Volgens een onderzoek kunnen met name retailers hier aanzienlijke winsten uit halen. Vooral consumenten en buitenlandse exporteurs worden hierdoor getroffen, aldus een expert.

Volgens een onderzoek maken verschillende Amerikaanse bedrijven gebruik van de sterk verhoogde importtarieven om hun eigen winst te maximaliseren. "Vooral voor koffie, dranken, consumentenelektronica, kleding, sportartikelen, speelgoed en sieraden zijn de eindgebruikersprijzen in de VS sterker gestegen dan de importkosten", aldus Ano Kuhanathan, hoofd Corporate Research bij Allianz Trade.

"De duidelijke verliezers in de handelsoorlog zijn Amerikaanse consumenten en buitenlandse exporteurs. In de meeste gevallen betalen zij uiteindelijk de prijs", legde Kuhanathan uit. Dit geldt in 77 procent van de gevallen. Buitenlandse exporteurs hebben hun verkoopprijzen verlaagd, met name voor dierenvoer, suiker, papier, snacks, diepvriesproducten en pasta, om de extra invoerrechten te compenseren.

Amerikaanse bedrijven daarentegen namen de hogere kosten voor hun rekening in minder dan een kwart van de producten – voornamelijk in de landbouw- en voedingssector, zoals snoep, koekjes en zuivelproducten. Dit is waarschijnlijk te wijten aan sterke binnenlandse concurrentie en prijsgevoelige consumenten in deze categorieën. Volgens het onderzoek leidden concurrentie en kostenabsorptie door importeurs er in sommige gevallen toe dat de werkelijke prijsstijgingen onder de prognoses bleven, bijvoorbeeld voor farmaceutische producten.

Amerikaanse detailhandelswinsten stijgen

Volgens schattingen van de kredietverzekeraar zullen consumenten waarschijnlijk 3,6 procent meer betalen voor goederen zoals meubels en tot 2,3 procent meer voor auto's, kleding, sieraden en schoenen dan verwacht op basis van importkosten. Zelfs voor wijn betalen consumenten bijna één procent meer dan de importprijzen dan zou moeten. 

Dienovereenkomstig stegen de winsten in de Amerikaanse detailhandel in sommige gevallen aanzienlijk. De operationele marges van Amerikaanse groothandels stegen in het tweede kwartaal naar 3,7 procent, vergeleken met slechts 1,8 procent in het eerste kwartaal. Levensmiddelenretailers verhoogden hun winst op hun beurt van 3,5 naar 4,6 procent. Amerikaanse discounters rapporteerden daarentegen een geringe verandering in hun winstgevendheid in het afgelopen kwartaal.

Dit toont aan "dat delen van de toeleveringsketen simpelweg hogere prijzen doorberekenen – tenminste voor een bepaalde periode – om hun eigen winst te behouden of te vergroten", aldus Kuhanathan. Hij gaat ervan uit dat met name Amerikaanse groothandelaren, dankzij de marktstructuur, hun hogere marges langer kunnen handhaven en er dus dubbel van profiteren.