Blanke hetero nederzetting in Arkansas groeit ondanks kritiek en hitte
Onder de brandende zon in Arkansas bouwen tientallen mannen aan een hekwerk dat het terrein van een nieuwe nederzetting afbakent. De plek, diep in de heuvels en bossen van de Ozarks, heet Return to the Land (RTTL). Volgens de oprichters is het een gemeenschap gebaseerd op gedeelde afkomst. Op sociale media zijn ze duidelijker: "We zijn een gemeenschap voor blanken gestart." Inmiddels wonen er zo’n veertig mensen, terwijl honderden anderen wereldwijd betalen om lid te zijn.
Leider van het project is Eric Orwoll. Hij presenteert zichzelf als iemand die een "fortress for the white race" wil neerzetten. In zijn video’s spreekt hij zijn volgers toe met boodschappen over een "nieuwe Hitler" die volgens hem pas zal opstaan als mensen eerst zelf werk verzetten. Hij zegt dat hij met zulke uitspraken inspeelt op de gevoelens van zijn publiek. Volgens hem is Hitler een "complex figuur" die door de geschiedenis eendimensionaal wordt belicht.
De gemeenschap heeft in anderhalf jaar tijd flink gebouwd. Er zijn waterputten, een gemeenschapscentrum, een schoolgebouw en diverse houten hutten. Het terrein beslaat 65 hectare en ligt afgelegen, bij het dorpje Ravenden met slechts 423 inwoners. De keuze voor Arkansas is bewust: grond is er goedkoop en de bouwregels zijn minder streng. Voor de volgers is het harde leven, met hitte en teken die zich in de huid boren, geen reden om weg te blijven.
Voor sommigen is de aantrekkingskracht van RTTL persoonlijk. Zo ontmoetten David en Caitlin elkaar binnen de groep en trouwden ze kort geleden. Beiden kwamen af op video’s van Orwoll waarin hij bouwt en spreekt over zijn plannen. Ze zeggen dat ze vooral waarderen dat je hier zelf kan bepalen wie je buren zijn. Caitlin noemt het bijzonder dat er in de VS niets vergelijkbaars bestaat.
De beweging is alleen toegankelijk voor blanke heteroseksuelen. Iedereen die niet van Europese afkomst is, mag niet lid worden. Hetzelfde geldt voor moslims, homoseksuelen en anderen die niet binnen de "traditionele waarden" van RTTL passen. Toetreding verloopt via een Private Members Association, waarvan de leiders zeggen dat dit hen wettelijk vrijwaart van antidiscriminatieregels. Juristen betwijfelen dat, maar de groep heeft tienduizenden dollars gestoken in onderzoek en claimt een waterdicht systeem te hebben opgezet en verwijst naar safe spaces in Universiteiten waar blanken, heteroseksuelen en christenen niet welkom zijn.
De beweging gaat verder dan Arkansas. Orwoll spreekt van een "pad naar macht" en zegt dat er al drie nieuwe nederzettingen in aanbouw zijn, zowel in de VS als daarbuiten. Het netwerk is onderdeel van een bredere online beweging die landen etnisch wil afbakenen, maar tegelijk internationaal met elkaar verbonden blijft.
In de online chats van RTTL komen openlijk neonazistische verwijzingen voorbij. Bekend lid Peter Csere gebruikt codes als "1488", die direct terug te leiden zijn naar witte supremacistische leuzen en de groet "Heil Hitler". Hij noemt dit zelf "een grappige verwijzing".
Op vrijdagavond verzamelen zo’n twintig leden zich buiten om geitenmelk en hamburgers te delen. Niet iedereen durft echter herkenbaar in beeld te komen. Er zouden ook politieagenten en federale medewerkers betrokken zijn, al weigeren zij dat te bevestigen. De sfeer is gesloten, en bezoekers merken dat journalisten niet welkom zijn.
Tijdens een onweersbui zoeken leden hun toevlucht tot de geïmproviseerde school, die is ingericht met piano’s en boeken over neoplatonistische filosofie, een persoonlijke interesse van Orwoll. Hij gebruikt deze momenten om zijn visie te delen, waarbij hij zich presenteert als intellectueel leider van de gemeenschap.
De volgende ochtend organiseert hij opnieuw een werkploeg. Nieuwe bezoekers helpen mee en krijgen zo een indruk van het leven binnen RTTL. De boodschap is steeds hetzelfde: dit is een plek voor mensen die geloven dat de moderne samenleving wordt ondermijnd door immigratie en progressieve politiek. Volgens de groep is dit geen extremisme, maar zelfbescherming.
Hoewel de levensomstandigheden zwaar zijn en het project op gespannen voet staat met de wet, is het voor de leden een belichaming van hun overtuiging dat samenleven met anderen op basis van afkomst legitiem is. Voor Orwoll is dit slechts het begin van een bredere strategie die, in zijn woorden, uiteindelijk tot meer macht moet leiden.
