IndyCar-coureur Palou wint ook op Road America, Van Kalmthout netjes 10e
Voor de liefhebber keren we nog even terug naar het weekeinde en wel naar Road America, een circuit in Wisconsin. Daar werd de negende race verreden van het seizoen in de IndyCar Series, dat daarmee inmiddels over de helft is - het gaat nu ook erg hard, want in juli en augustus wordt de volledige tweede helft van het jaar verreden.
Louis Foster stond zeer verrassend en voor het eerst op poleposition, naast kampioenschapsleider Alex Palou. Kyle Kirkwood en Scott McLaughlin stonden op rij twee, voor Christian Lundgaard, Graham Rahal, David Malukas, Will Power, Callum Ilott en Josef Newgarden - Rinus van Kalmthout moest het doen vanaf de 22e startplek.
Bij de schermutselingen in de openingsbochten ging Malukas de fout in: hij remde te laat, reed achterop Lundgaard en ging zelf de grindbak in, caution. Foster had ondertussen de leiding behouden, ondanks een aanval van McLaughlin, die Kirkwood en Lundgaard achter zich aan kreeg voor bij de herstart. Daarbij ging McLaughlin voorbij Foster en zakte Kirkwood terug achter Lundgaard, Palou én Power, maar al snel lag het weer stil: Robert Shwartzman ging de muur in.
Al vrij snel na de herstart ging het weer fout: Sting Ray Robb maakte een fout en in een poging Marcus Armstrong te ontwijken, stuurde hij zijn auto vol de muur in. Weer een caution, waarbij McLaughlin nog aan de leiding reed, inmiddels voor Lundgaard, die Foster verschalkt had. Flink wat coureurs gingen naar binnen, maar onder meer Scott Dixon was bij de caution in het begin al geweest en ging zo naar de leiding, voor Pato O'Ward en Alexander Rossi, die min of meer hetzelfde hadden gedaan.
Door de pitstops en wat stevige gevechten daarna reed Lundgaard op plek zeven, de leider van de groep met coureurs op de 'reguliere' strategie. Niemand minder dan Van Kalmthout reed achter hem en diens strategie leek niet heel anders, terwijl Palou, McLaughlin en Newgarden daar weer achter reden. O'Ward kwam als eerste van de nieuwe leiders een stop maken, Dixon kwam er een ronde later achteraan en opmerkelijk genoeg kwam ook Newgarden al een stop maken.
Terwijl er volop stops gemaakt werden kwam er weer een caution: Conor Daly was rechtdoor de grindbak in gereden. Tijdens die neutralisatie kwamen onder meer McLaughlin, Van Kalmthout en Power binnen, Lundgaard pakte zo de leiding, voor Kirkwood en Felix Rosenqvist - Lundgaard en Rosenqvist kwamen niet veel later alsnog binnen, Kirkwood volgde de ronde erna.
Zo reden Dixon en Newgarden weer voorop, maar dat duurde niet lang: Newgarden maakte een fout en spinde de bandenstapel in. De onderbreking duurde niet lang en met Dixon, Rossi en Palou voorop werd het groen weer gezwaaid. Niet veel later raakte Lundgaard in de clinch met Colton Herta, waarbij hij in de rondte ging en veel plekken verloor.
Rossi en Dixon waren de volgende die naar binnen kwamen, waarbij ze hoopten op flink wat ronden onder geel om de race zonder verdere stops uit te kunnen rijden. In de ronden daarna werd er weer driftig gestopt, waarna Dixon voorop reed, voor Palou, Rossi en Rosenqvist - de kans dat Dixon nog naar binnen moest was wel beduidend groter dan de kans dat Palou dat moest.
Vier ronden voor het einde kwam Rossi noodgedwongen binnen, Dixon en Palou reden nog door. Twee ronden voor de finish kwam Dixon dan toch ook binnen en dus kon Palou in theorie als leider naar de finish rijden, hoewel de nog wat later gestopte Rosenqvist zijn achterstand langzaam kon dichten.
Palou had wel precies genoeg over en reed naar de overwinning, Rosenqvist werd tweede en Santino Ferrucci kwam als derde over de meet, voor Kirkwood en Marcus Armstrong - Van Kalmthout finishte op een keurige tiende plek.