Kirkwood wint fraaie IndyCar-race op Gateway, zware crash Newgarden; Van Kalmthout 7e
Voor de liefhebber werpen we nog even een blik op het weekeinde en wel in de IndyCar Series. Daar werd gereden op de korte oval van Gateway, wat voor een lekkere race zorgde, met veel actie en vooral veel strategische keuzes.
Will Power pakte poleposition en stond op de eerste rij naast teamgenoot Scott McLaughlin. Pato O'Ward en David Malukas volgden, voor Josef Newgarden, Marcus Armstrong, Felix Rosenqvist, Colton Herta, Alex Palou en Kyle Kirkwood - Rinus van Kalmthout moest het doen vanaf de achttiende plek. Malukas startte heerlijk en greep de leiding, maar al binnen vier ronden volgde een caution: Devlin Defrancesco ging de muur in.
Het kabbelde rustig voort, tot we bijna 50 ronden achter de rug hadden: polesitter Power ging vanaf plek twee de muur in. Na een ronde pitstops tijdens de caution konden we door, met McLaughlin, Malukas, Newgarden en O'Ward voorop. Een tijdje later ging Newgarden voorbij Malukas, waarna hij langzaam de aanval opende op McLaughlin. Bij de volgende pitstops lukte het: Newgarden ging voorbij McLaughlin, terwijl Malukas tussen hen in terecht kwam.
Precies halverwege de race ging het voor Newgarden, waar weinig aan de hand was, toch ineens helemaal fout: Louis Foster raakte de muur en spinde, Newgarden kon hem niet ontwijken, knalde er vol bovenop en vloog door de lucht, waarna hij ondersteboven eindigde - iedereen was gelukkig wel in orde.
Tijdens de caution werden pitstops gemaakt en daarin ging het fout voor de twee andere leiders: Malukas en McLaughlin overtraden in de pitstraat de regels en moesten bij de herstart drie plekken naar achteren. O'Ward, Connor Daly en Kirkwood reden zo voorop bij de herstart en na een lekkere strijd was het Daly die voorbij O'Ward naar de leiding reed.
Na iets minder dan 200 ronden begon er weer een pitstopronde, gestart door leider Daly, en tijdens die ronde volgde een caution: Malukas schampte in duel met Kirkwood de muur, wat voor de wedstrijdleiding gelijk voldoende was voor een neutralisatie. Bij de herstart had Scott Dixon de leiding in handen, voor O'Ward en Kirkwood, terwijl Van Kalmthout zich onder meer met goed getimede stops had opgewerkt naar de vijfde plek.
Zo'n 25 ronden voor het einde kwam Kirkwood vanaf plek twee zijn laatste stop maken, Dixon volgde iets later en O'Ward kwam nog een ronde later. Kirkwood kwam als leider van dat stel de baan weer op, terwijl de kortstondige leider, Santino Ferrucci, vijftien ronden voor het einde binnen kwam. Marcus Ericsson kwam zo op kop, maar moest ook nog naar binnen, waarna we twee nieuwe leiders hadden: Felix Rosenqvist en Callum Ilott.
Rosenqvist en Ilott hadden hun vorige stop iets later gemaakt dan Ferrucci en co, maar flink eerder dan Kirkwood en de zijnen. Met wat mazzel zouden ze het kunnen redden zonder pitstop, dus ze streden onderling fors om de leiding - Kirkwood reed er dik zeven seconden achter.
Rosenqvist redde het in elk geval niet en kwam zeven ronden voor het einde naar binnen, en ook Ilott redde het niet: hij had een caution nodig, maar die kwam niet en dus moest hij naar binnen. Kirkwood pakte zo de leiding en kon min of meer rustig naar de zege rijden, ondanks een in de slotronde nog in de buurt komende O'Ward. Christian Rasmussen werd derde, Van Kalmthout sloot een uitstekende race af op de zevende plek.