Kirkwood wint IndyCar-race Detroit, Van Kalmthout na lekkere start uitgevallen

Voor de liefhebber keren we nog even terug naar de zondagavond en wel naar Detroit. Daar werd in de IndyCar Series alweer geracet: een week na de Indianapolis 500 op de razendsnelle speedway werd er geknokt in de krappe straten van Detroit.

Colton Herta vertrok vanaf poleposition en stond naast David Malukas, voor Kyle Kirkwood, Christian Lundgaard en Alex Palou - Rinus van Kalmthout plaatste zich op een meer dan uitstekende zevende plek en schoof door een gridstraf van Graham Rahal, oorspronkelijk vijfde, zelfs op naar plek zes, voor Scott McLaughlin, Will Power, Scott Dixon en Marcus Armstrong.

Bij de start greep Lundgaard vanaf plek vier heel even de leiding, maar Herta pakte die snel terug. Lundgaard volgde wel, voor Kirkwood, Palou, Malukas en McLaughlin, die Van Kalmthout passeerde. Kirkwood pakte Lundgaard ook al snel terug voor plek twee, terwijl het al na zeven van de honderd rondjes klaar was voor Van Kalmthout: hij gaf aan een motorprobleem te hebben, viel in rap tempo ver terug en kwam naar binnen.

Kort daarna was Malukas de eerste die zijn zachte banden in kwam leveren, Lundgaard en Kirkwood kwamen vervolgens ook binnen, net als leider Herta, die daar een plek bij verloor. Felix Rosenqvist ging op dat moment in de rondte en kon snel weer verder, maar de wedstrijdleiding gooide er toch een eerste caution in. Daarbij kwamen onder meer McLaughlin en Palou nieuwe banden halen, waarbij McLaughlin nog precies voor de andere op zachte banden gestartte coureurs de baan op kwam.

Na een rondje pitstops konden we door met Christian Rasmussen, Rahal, Marcus Ericsson, Louis Foster en Dixon voorop, allemaal nog rijdend op hun harde banden. In het middenveld werd Nolan Siegal in de rondte getikt door McLaughlin, de leider van de gestopte coureurs, en nadat Devlin Defrancesco in dezelfde ronde een wiel verloor was de volgende caution een feit.

Met Rasmussen, Rahal, Foster, Ericsson en Dixon voorop werd het groen weer gezwaaid, terwijl McMaughlin een stop-and-go-penalty kreeg voor zijn actie tegen Siegel. Na een ronde of veertig was iedereen wel binnen geweest en reed Kirkwood aan de leiding, voor Power, Herta, Palou en Malukas, die als eerste van die groep weer binnen kwam. De rest volgde al rap, waarbij Kirkwood de leiding hield van die groep, voor Power en Herta.

Op tweederde van de race reed dat drietal weer daadwerkelijk op de eerste drie plekken, waarna een caution weer een feit was: Callum Ilott parkeerde zijn auto hardhandig tegen de muur, nadat zijn linkervoorband bij een pitstop niet goed vast was gezet. Vlak voor de caution kwam Santino Ferrucci binnen, net als Kyffin Simpson en Marcus Armstrong, waardoor zij ineens mazzel hadden: ze kwamen zo vóór Kirkwood en Power terecht, die juist tijdens de caution binnen kwamen.

Met de nieuwe top-3 werd het groen weer gezwaaid, maar daarbij ging het fout: vanaf plek zeven ging kampioenschapsleider Palou de bandenstapel in, na een tik van Malukas. Zo duurde het iets langer, maar met dik twintig ronden te gaan kon er weer geracet worden en in rap tempo ging Kirkwood voorbij Armstrong, Simpson en Ferrucci.

Power werkte zich op naar plek twee, Herta moest alleen Ferrucci nog inhalen op het moment dat de volgende caution een feit was: zestien ronden voor het einde brak op hoge snelheid een wiel af bij Foster, die geen enkele kant meer op kon en vol in de achterkant van Rosenqvist knalde. Daar moest het een en ander hersteld worden wat bandenstapels betreft en om nog te kunnen racen werd de rode vlag gezwaaid.

Na wat opruimen kon er weer geracet worden, met Kirkwood, Power, Ferrucci, Herta en Simpson voorop. Al snel tikte Power de muur aan, waardoor hij wat schade leek te hebben en vrij simpel werd gepasseerd door Ferrucci en Herta. Kirkwood hield ondertussen stand en pakte een uitstekende zege, voor de beste prestatie uit Ferrucci's loopbaan, tweede, en een derde plek van Herta.