F1: Uitslag Grand Prix van Monaco

Lando Norris heeft de Formule 1 Grand Prix van Monaco op zijn naam geschreven. De Brit profiteerde optimaal van zijn eerste startplek en bleef in de straten van het Prinsdom thuisrijder Charles Leclerc en Oscar Piastri voor. Max Verstappen startte en eindigde op de vierde positie.

Norris startte vanaf poleposition met Leclerc naast zich. Laatstgenoemde was beter weg dan Norris die zich verremde in de eerste bocht maar wel de eerste positie behield voor Leclerc, Piastri en Verstappen. De eerste die schade reed was Gabriel Bortoleto die eerst Andrea Antonelli in de hairpin passeerde, waarna de Italiaan terugkwam en de Braziliaan bij het ingaan van de tunnel de muur indrukte. Wel kon Bortoleto verder, al moest dat na een bezoek aan de pits. Daar waren ook Yuki Tsunoda, Pierre Gasly en Oliver Bearman voor hun eerste van twee verplichte stops. Bij Bearman ging het niet helemaal goed, want Haas had de voorbanden omgewisseld.

Norris en Leclerc reden langzaam maar zeker weg bij Piastri en Verstappen. Verder naar achteren knalde Pierre Gasly bij het uitkomen van de tunnel achterop de Red Bull van Tsunoda en werd eerste uitvaller van de dag met een afgebroken wielophanging linksvoor. Ondertussen liet iets verder naar voren Liam Lawson een flink gat vallen met Esteban Ocon die achtste lag. Het zorgde dat Isack Hadjar zijn stop kon maken en voor teamgenoot Lawson weer naar buiten kon komen. Meer rijders volgden, waaronder Norris en Piastri, terwij Hadjar na twintig ronden zelfs zijn tweede stop maakte. Dit was het sein voor Lawson om het tempo te verhogen.

Een stop van Leclerc gaf de leiding aan Verstappen, voor Norris, Leclerc, Piastri en Lewis Hamilton. Verstappen zelf stopte na 28 ronden, mede omdat hij de trein achter Lawson naderde. De Nederlander kwam op plek vier weer naar buiten, wel ruim achter Norris die het tempo stevig opschroefde en afstand nam van Leclerc en Piastri. Vanuit de top zes viel Fernando Alonso uit met een rokende Mercedes-motor. De Spanjaard zette de auto zo keurig aan de kant dat er slechts een korte gele vlag volgde.

Achter de top ontvouwde zich een enorm strategisch spel, want Williams liet eerst Carlos Sainz de boel ophouden om Albon zijn stops te gunnen en daarna mocht Albon de rest ophouden om Sainz zijn stop te gunnen. George Russell reed achter hem en was zo klaar met Williams dat de Brit de chicane na de tunnel afstak om zo een positie te winnen. Het leverde hem een drive-through op, maar ook met straf wist de Brit winst op de baan te creëeren.

Door stops van Norris, Leclerc en Piastri ging Verstappen opnieuw aan de leiding, maar de Nederlander was op zijn versleten mediums de langzaamste van de top vier en wachtte lang tot hij kon wisselen naar het zachte rubber. Het zorgde wel ervoor dat het vooraan in elkaar schoof. Verstappen wachtte tot de slotronde om zijn laatste stop te maken.

Na 78 ronden werd Norris als eerste afgevlagd, voor Leclerc en Piastri. Verstappen eindigde op plek vier, voor Hamilton, Hadjar, Ocon, Lawson, Albon en Sainz.