EU sloopt nog meer privacy: rijgedrag naar verzekeraars en andere partijen
De Europese Commissie wil nieuwe regels invoeren die verzekeraars, leasemaatschappijen en reparateurs toegang geven tot data over auto's, zoals rijgedrag, brandstofverbruik en bandenslijtage. Dit plan moet een einde maken aan de lange strijd tussen autofabrikanten, dienstverleners en techbedrijven over wie zeggenschap heeft over deze gegevens. Nu is vaak onduidelijk wie eigenaar is van de informatie, wat juridische problemen oplevert. Met de wet wil de EU ‘eerlijkere toegang’ regelen en de voordelen van voertuigdata beter verdelen binnen de sector.
Autofabrikanten verzetten zich tegen de plannen. Ze vrezen dat verplichte datadeling hun handelsgeheimen bedreigt en dat gevoelige informatie in verkeerde handen valt. De Europese Commissie denkt juist dat bredere toegang tot data innovatie en nieuwe diensten stimuleert, bijvoorbeeld op het gebied van slim opladen van elektrische auto's. Hoe de wetgeving zich verhoudt tot de bestaande EU Data Act, wordt nog onderzocht. Onduidelijk is ook hoe breed de toegang wordt en welke restricties gelden.
Naast verzekeraars en leasebedrijven hebben ook techreuzen zoals Google en Apple interesse in autodata. Ze hebben al invloed via systemen zoals Apple CarPlay en Android Auto, maar met Google’s Android Automotive – dat direct op autodashboards draait – krijgen ze diepere toegang tot voertuiginformatie. Autofabrikanten vrezen dat ze hierdoor de controle over data kwijtraken, net zoals eerder gebeurde in de smartphone-industrie.
Een belangrijke vraag is wat de gevolgen zijn voor de privacy van automobilisten. Als rijgedrag en locatiegegevens breed gedeeld worden, kunnen verzekeraars premies verhogen op basis van persoonlijk rijgedrag. Leasebedrijven kunnen tarieven aanpassen op basis van data over slijtage en rijstijl, en reparateurs kunnen prijzen sturen op basis van realtime informatie. Overheden zouden via deze data boetes kunnen automatiseren of rijgedrag monitoren. Zonder duidelijke beperkingen dreigt een situatie waarin burgers nauwelijks controle hebben over wie hun gegevens gebruikt en waarvoor.
De Europese markt voor connected cars groeit snel en kan in 2030 naar schatting 26 miljard dollar waard zijn. Dit maakt het delen van voertuigdata niet alleen een technische of juridische kwestie, maar ook een financiële. Hoe de EU de belangen van verschillende partijen gaat balanceren, blijft afwachten. Autofabrikanten zullen hun verzet voortzetten, terwijl verzekeraars en techbedrijven lobbyen voor meer toegang. De vraag blijft of de consument hier uiteindelijk beter van wordt.
Ter Illustratie (Afbeelding: MidJourney / FOK.nl)