China ontkent beschuldigingen over Panamakanaal, Trump heeft nu deal met Panama

Volgens de Amerikaanse president Donald Trump heeft de regering van Panama concessies gedaan in het geschil over de controle over het Panamakanaal. Ze zijn het eens geworden over "sommige dingen", zei hij. Het is onduidelijk wat hij hiermee precies bedoelt. Er is een telefoongesprek gepland voor vrijdag.

Panama heeft nog geen verklaring afgegeven. Trump heeft herhaaldelijk gedreigd om de controle over de belangrijke handelsroute over te nemen, onder het mom van bezorgdheid over de invloed van China op het kanaal.

Beijing heeft de beschuldigingen ondertussen duidelijk verworpen. "Ik geloof dat de beschuldigingen aan het adres van China volledig vals zijn. Ik wil benadrukken dat China niet betrokken was bij het beheer of de exploitatie van het Panamakanaal en zich nooit heeft bemoeid met de aangelegenheden van het kanaal", zei de Chinese VN-ambassadeur Fu Cong in New York.

China respecteert de soevereiniteit van Panama over het kanaal en erkent het als een permanente neutrale internationale toegangspoort, vervolgde de ambassadeur. Als Panama onder druk van de VS de samenwerking met China in het kader van de "Nieuwe Zijderoute" zou verminderen, zou dat een "betreurenswaardige beslissing" zijn.

De "lastercampagne door de VS" en sommige andere landen met betrekking tot de Nieuwe Zijderoute zou volledig ongegrond zijn volgens Cong. De Nieuwe Zijderoute is een verzamelnaam voor verschillende samenwerkingsprojecten op het gebied van handel en infrastructuur tussen China en andere landen over de hele wereld.

De nieuwe Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio is afgelopen weekend in Panama geweest om de aanspraken van Trump op de controle over het Panamakanaal te benadrukken.  Rubio had meegedeeld dat de invloed van China op de wereldwijde waterweg onaanvaardbaar was.

Het Hongkongse bedrijf Hutchison Ports PPC exploiteert sinds 1997 grote containerterminals aan beide zijden van het kanaal. Het bedrijf is geen eigendom van de Chinese staat, maar van een rijke familie uit Hong Kong. Er wordt echter gevreesd dat de regering in Peking ook particuliere Chinese bedrijven zou kunnen gebruiken om haar invloed op havens en scheepvaartroutes uit te breiden.