Tesla-concurrent Polestar wil in Europa produceren
Om zich te wapenen tegen hogere importheffingen en op kosten voor transport te besparen, wil Tesla-concurrent Polestar in Europa hun e-auto's gaan produceren. De Zweedse Tesla-concurrent Polestar, die in handen is van Chinese eigenaren, wil het nieuwe model Polestar 7 in Europa laten bouwen, alduse Polestar CEO Michael Lohscheller aan de persbureaus dpa-AFX en dpa.
De kosten zijn aanzienlijk lager dan het verschepen van auto's over de hele wereld, legt de voormalige Opel-baas uit. "Natuurlijk biedt het ons ook bescherming tegen de importheffingen", vervolgt Lohscheller. Vorig jaar voerde de EU strafheffingen in op elektrische auto's die in China werden geproduceerd.
Startdatum nog niet vastgesteld
Tot nu toe produceerde Polestar in Azië, voornamelijk in Chinese fabrieken, en in de VS bij Volvo. Volgens Lohscheller is nog niet besloten waar en met welke partner de nieuwe SUV precies in Europa zal worden gebouwd, en ook de datum voor de marktintroductie ligt nog niet vast. De manager wil de activiteiten in heel Europa uitbreiden, ook in Duitsland en Frankrijk. Tot nu toe verkocht de autofabrikant zijn auto's voornamelijk via online bestellingen en leverde ze vervolgens vanuit enkele showrooms. In de toekomst zullen Polestar-auto's te koop zijn bij ongeveer 300 dealers wereldwijd.
Banenverlies en dalende verkoop
In 2024 werden 44.851 Polestar-auto's aan klanten geleverd, 15 procent minder dan een jaar eerder. Polestar CEO Lohscheller zei dat de leveringen tot 2027 jaarlijks met gemiddeld 30 tot 35 procent zouden moeten groeien. Tegen die tijd wil het bedrijf financieel op eigen benen staan en ook zelf kunnen investeren. Dit jaar wil Polestar break-even draaien in termen van aangepaste winst voor rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie (EBITDA), waarbij inkomsten uit de verkoop van CO2-certificaten ook bijdragen aan het bedrijf. Lohscheller verwacht dat dit dit jaar inkomsten zal genereren in de driecijferige miljoenenschaal. Polestar heeft onlangs ongeveer een kwart van zijn 3.100 banen geschrapt, waarbij ongeveer 600 werknemers moesten vertrekken.
Nieuwe problemen op de Amerikaanse markt
Ondertussen heeft Polestar een nieuw probleem in de VS. De Amerikaanse overheid heeft deze week besloten dat er vanaf modeljaar 2027 geen 'connected' auto's meer verkocht mogen worden van fabrikanten die onder Chinese controle staan. Hoewel Polestar auto's bouwt in de Amerikaanse staat South Carolina, hebben de Chinese Geely Group en oprichter Li Shufu een meerderheidsbelang in de onderneming. "We zullen oplossingen vinden," zei Lohscheller. De VS is een belangrijke markt - en we hebben nog tijd.