Sterke stijging online antisemitisme sinds 7 oktober, verdienmodel voor bedrijven
Uit cijfers van het meldpunt Meld.Online Discriminatie blijkt dat het aantal meldingen van online antisemitisme sinds 7 oktober 2023 met 48% is toegenomen, ten opzichte van het jaar ervoor. Nationaal Coördinator Antisemtimsebestrijding (NCAB).
In 2023 was antisemitisme in 24% van alle gevallen de discriminatiegrond voor de melding bij Meld.Online Discriminatie. Dit terwijl Joden slecht 0,3% van de Nederlandse bevolking uitmaken. Een fors deel van het aantal meldingen van online antisemitisme sinds de aanslagen van 7 oktober komt voor rekening van X.com (voorheen Twitter).
Antisemitische content is verdienmodel voor bedrijven
Eddo Verdoner: "Sociale mediaplatforms verkopen het gebrek aan moderatie soms als onderdeel van de vrijheid van meningsuiting, maar het is gewoon een verdienmodel. Antisemitische content krijgt veel clicks en rond die clicks verkopen deze bedrijven advertenties. Ze verdienen daarmee veel geld, maar die haatdragende content vergiftigt intussen wel onze samenleving. De invloed van online haat op onze offline wereld is enorm en neemt alleen maar toe. We besteden immers steeds meer tijd op het internet."
Druk opvoeren op sociale mediabedrijven
De NCAB werkt in Europees verband samen om online antisemitisme te bestrijden. Samen met andere internationale coördinatoren wordt druk opgebouwd om sociale mediabedrijven te bewegen hun moderatie op orde te brengen.
Ook anderen kunnen helpen.
Verdoner: "Toezichthouders moeten alle beschikbare instrumenten inzetten, bedrijven moeten zich afvragen of ze wel willen adverteren naast radicale content. En voor anderen geldt: blijf niet stil, maar grijp in bij antisemitisme, waar het ook maar gebeurt. Op school of universiteit, maar zeker ook op sociale media. Stap naar een meldpunt als je online antisemitisme waarneemt. Dat is zo gedaan, de drempel is laag. Zo laten we zien dat antisemitisme niet alleen het probleem is van de Joden, maar van ons allemaal."