Hybride auto populairder dan elektrische auto

De hybride auto ziet een groei in marktaandeel, in tegenstelling tot de elektrische auto. Dit blijkt uit gegevens die de NOS bij Bovag heeft opgevraagd. De organisatie voor de autobranche merkt op dat steeds meer automerken hybride modellen ontwikkelen of bestaande auto's als hybride aanbieden. Hybride voertuigen combineren een elektrische aandrijving met een fossiele brandstofmotor. Bovag beschouwt dit als de laatste fase van de benzinemotor, voordat deze volledig verdwijnt. Een woordvoerder legt uit: "Het is een tussenoplossing van fossiele brandstoffen naar elektrisch. Wanneer een automerk niet volledig kan of wil inzetten op elektrische voertuigen, zijn hybrides noodzakelijk om hun CO2-doelstellingen te behalen." De grootste groei vindt momenteel plaats bij hybride auto's. De grafiek maakt geen onderscheid tussen plug-in hybrides en milde hybrides.

Automerken moeten zich houden aan de Europese CO2-doelstellingen: de totale uitstoot van alle voertuigen per merk moet onder een bepaalde CO2-grens blijven. Deze grens zal tot 2035 verlaagd worden, waarna deze op nul komt te liggen en alle nieuw verkochte auto's in de EU emissievrij moeten zijn. Sommige merken, zoals Volvo, wilden zelfs nog ambitieuzer zijn dan de Europese Unie. Het Zweedse bedrijf had aangekondigd de deadline met vijf jaar te vervroegen en vanaf 2030 uitsluitend elektrische voertuigen te verkopen. Echter, enkele weken geleden maakte de autofabrikant bekend dat ook na 2030 hybride auto's beschikbaar blijven.

"Merken zoals Ford, Renault en Mercedes-Benz trekken hun duurzame beloftes in," zegt Leonie van den Beuken, voorzitter van de Vereniging Elektrische Rijders (VER). "Het is jammer, want wanneer automerken zichzelf uitdagen en doelen stellen, ontstaan er producten die consumenten overtuigen. Tegelijkertijd produceren deze merken voor de wereldmarkt." Meer hierover bij de NOS.