Winst Grolsch slaat dood

Bierbrouwer Grolsch zag zijn winst in 2023 met 63% dalen naar 8,2 miljoen euro. Volgens de nieuwe directeur, Emily Pittman, ligt de oorzaak bij een krimpende biermarkt en aanhoudend hoge kosten voor grondstoffen en personeel. Dit blijkt uit de jaarrekening die Grolsch heeft gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel. Grolsch, sinds 2016 eigendom van het Japanse Asahi, blijft zijn eigen resultaten publiceren.

Ondanks de dalende winst, groeide de omzet van Grolsch vorig jaar met 4%, tot bijna 372 miljoen euro. De nettowinst bedroeg 8,2 miljoen euro, tegenover 22 miljoen euro in het voorgaande jaar. Pittman omschrijft 2023 als ‘een uitdagend jaar’, waarin zowel de supermarktverkoop als de horeca onder druk stonden door snel stijgende prijzen en een krimpende markt. In Nederland daalde de bierverkoop met 4%, hoewel brancheorganisatie Nederlandse Brouwers een nog grotere daling van 5,6% rapporteert.

De bierverkopen in supermarkten stonden vooral onder druk door de hoge inflatie, wat het besteedbaar inkomen van consumenten negatief beïnvloedde. Hierdoor kochten mensen vaker goedkopere bieren, wat voor Grolsch nadelig is, omdat zij zich richten op het premium segment. Ook dronken consumenten minder alcohol en kochten zij vaker bier in het buitenland, waar de prijzen lager liggen door lagere accijnzen.

In de horeca had Grolsch te maken met een krimpende markt, maar desondanks wist het bedrijf de marge per hectoliter te verbeteren. Een lichtpunt was de stijging van de verkoop van zustermerk Peroni, die met 40% toenam. Sinds 2022 brouwt Grolsch het Italiaanse biermerk in Nederland, wat transportkosten bespaart en de levering aan de horeca vergemakkelijkt.

Naast de krimpende markt had Grolsch te maken met stijgende kosten. De uitgaven aan grondstoffen stegen met ruim 10 miljoen euro tot 155 miljoen euro en de personeelskosten namen met 7 miljoen euro toe tot 66 miljoen euro. Voor 2024 verwacht Grolsch dat de economische omstandigheden uitdagend zullen blijven en dat de biermarkt verder zal krimpen, maar hoopt de brouwer het marktaandeel te vergroten en de verkoop van duurdere bieren te stimuleren.