Hezbollah valt het noorden van Isral aan met tientallen raketten
Hezbollah zegt het noorden van Israël met tientallen raketten vanuit Libanon te hebben aangevallen. De aan Iran verbonden islamitische militie zei dat zij tientallen Katyusha-raketten op Israël heeft afgevuurd “als reactie” op de eerdere dodelijke Israëlische aanval op het dorp Shama in Zuid-Libanon. Hierbij zouden vier Syriërs zijn omgekomen en vijf Libanezen gewond zijn geraakt.
Hezbollah-leider Hassan Nasrallah had de aanval van zijn militie al aangekondigd na de moord op zijn oppercommandant Fuad Shukr bij een Israëlische aanval dinsdag
Sinds het begin van de oorlog tussen Israël en Hamas in de Gazastrook zijn er herhaaldelijk botsingen geweest met Hezbollah aan de grens met Libanon en op de Golanhoogte, waarbij volgens het leger 22 soldaten en 25 burgers zijn omgekomen aan de Israëlische kant. Volgens AFP-tellingen stierven er 542 mensen in Libanon.
Shukr werd dinsdag gedood bij een Israëlische aanval in een buitenwijk van Beiroet. Een dag later werd het hoofd van de radicaal-islamitische groep Hamas, Ismail Haniya, gedood bij een aanval in Teheran. Israël heeft niet gereageerd op de moord op Haniya.
Donderdag zei Israël dat het de militaire chef van Hamas, Mohammed Deif, had gedood bij een aanval op de Gazastrook op 13 juni. De aanvallen in Iran en Libanon voedden de vrees voor een uitbreiding van de Gaza-oorlog.
#BREAKING Hezbollah launched a massive rocket launch on Israel.
This is the first attack by Hezbollah in the last 48 hours. pic.twitter.com/TNhJyChmHx
— Clash Report (@clashreport) August 1, 2024