Eerste feitenrelaas treinongeluk Voorschoten

Uit het door ProRail gedeelde eerste feitenrelaas van de dubbele botsing van treinen op een mobiele hijskraan bij Voorschoten maakt Voor Beter OV een aantal zaken op:

* Geheel conform de geldende veiligheidsprocedure heeft de werkplekbeveiliger telefonisch aan ProRail-verkeersleiding gevraagd om buitendienststelling van de sporen die door de mobiele hijskraan moesten worden overgestoken om de werkplek te verlaten.

* Geheel conform de geldende veiligheidsprocedure heeft ProRail geantwoord wanneer de sporen buiten dienst zouden zijn, en kon worden overgestoken: “Over tien minuten”.

* Mogelijk zullen wij nooit weten, waarom de bestuurder van de mobiele hijskraan toch ruim binnen die tien minuten, zonder bevestiging van ProRail dat de sporen buiten dienst waren genomen, vroegtijdig is gaan oversteken.

* Gezien de richting waarin de mobiele kraan nadat die was aangereden door de goederentrein werd gelanceerd (richting het andere in gebruik zijnde spoor, en niet terug richting de buiten dienst gestelde sporen waar werd gewerkt) stond hij niet per ongeluk iets binnen profiel, maar was die echt aan het oversteken gegaan.

Voor Beter benadrukt nogmaals dat de veiligheid van reizigers (en anderen) ernstig in gevaar is gebracht, en ziet uit naar het uitgebreide onderzoek dat moet voortvloeien uit het eerste feitenrelaas. In het belang van de veiligheid moet de onderste steen boven.