Onder druk ACM verhogen Eneco, Essent en Vattenfall prijs niet per 1 oktober
Energiebedrijven Essent, Vattenfall én Eneco zwichten voor de druk van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en kwade klanten, ze stellen de prijsverhoging die zaterdag 1 oktober in zou gaan uit tot een later moment.
Essent, het grootste energiebedrijf van Nederland met zo'n 2,5 miljoen klanten, Vattenfall (2 miljoen klanten) en Eneco (2 miljoen klanten) hebben de wettelijke termijn van dertig dagen voor het informeren van klanten aan hun laars gelapt. Aankomende zaterdag wilden de energiebedrijven de energietarieven van de variabele contracten tussentijds fors verhogen terwijl de klanten pas recent hierover geïnformeerd werden. ACM dreigde hierop met boetes voor de energiebedrijven.
Essent voert de prijsverhogingen nu per 7 november in, maar op een onvoordeliger manier voor hun klanten dan de andere twee. Dit kan in theorie klanten enkele tientallen euro’s op de energierekening schelen. De prijsverhoging gaat later in, maar de tarieven zullen hoger worden dan eerder is aangegeven vanwege de verder gestegen energieprijzen. Vattenfall en Eneco doen het anders en laten de prijsverhoging ingaan 30 dagen nadat de klant over de prijsstijging is geïnformeerd. Klanten die op 14 september de aankondiging kregen van hogere prijzen per 1 oktober zullen dat tarief nu pas vanaf 15 oktober gaan betalen. Vattenfall en Eneco verhogen de eerder medegedeelde tarieven niet.
Ook hebben diverse kleinere energiebedrijven de wettelijke verplichting om minstens dertig dagen vooraf de klant te informeren niet in acht genomen. ACM adviseert consumenten om bezwaar te maken en naar de Geschillencommissie te stappen als hun energiebedrijf de termijn niet respecteert en per 1 oktober gewoon nieuwe prijzen invoert.
Na 1 oktober 2022 starten we een onderzoek naar energieleveranciers die hun tarieven op die datum hebben aangepast. Als blijkt dat zij de wet hebben overtreden, leggen we een boete op. We hebben de energieleveranciers eerder gewezen op de regels:https://t.co/IppRgGCvVm 1/3
— Autoriteit Consument & Markt | ACM (@AutoriteitCM) September 29, 2022
Klanten die het niet eens zijn met de tariefsverhoging kunnen hun leverancier een brief sturen waarin zij melden dat zij niet akkoord gaan met de te laat aangekondigde tariefswijziging. Op ACM ConsuWijzer staat hiervoor een voorbeeldbrief:https://t.co/eqbLBaOwbF 2/3
— Autoriteit Consument & Markt | ACM (@AutoriteitCM) September 29, 2022
We kunnen optreden tegen overtredingen door een boete op te leggen. Maar voor individuele consumenten kunnen we nu niet afdwingen dat hun leverancier de tarieven niet toch verhoogt. We roepen klanten daarom op om onze voorbeeldbrief naar hun leverancier te sturen 3/3
— Autoriteit Consument & Markt | ACM (@AutoriteitCM) September 29, 2022
“Het verweer van de energiemaatschappijen is dat klanten over kunnen stappen als de tarieven niet bevallen. Maar dat is in de praktijk onmogelijk. Er zijn geen aanbieders van energiecontracten vanwege de hoge prijzen.”
Inclusief voorbeeldbrief ACM 👇👇https://t.co/EnDOx19xzC
— Seth Freeman (@SethFreeman_) September 29, 2022
Download hieronder voorbeeldbrief bezwaar termijn verhoging energietarieven ACM / ConsuWijzer:https://t.co/CowiaVfj6H pic.twitter.com/ZcLLpwbkEn
— Seth Freeman (@SethFreeman_) September 29, 2022