Toyota domineert 24 uur van Le Mans, Porsche wint GTE-klasse

Op het Circuit de la Sarthe is de 90e editie van de 24 uur van Le Mans van start gegaan. Om 16.00 uur werd in Frankrijk de grote startvlag gezwaaid voor de race met 62 auto's aan de start, aangevoerd door de #8 en #7 Toyota's.

De Nederlandse hoop moet vooral in de LMP2-klasse komen, waar de #31 WRT met Robin Frijns de poleposition heeft. De #65 Panis Racing met Job van Uitert start vanaf de dertiende plek, wat de achtste positie in de LMP2-klasse betekent. Nicky Catsburg strijdt in de #63 Corvette om de winst in de GTE Pro-categorie.

Op RTL7 en Eurosport kan de race gevolgd worden, net als natuurlijk op FOK! - zowel in dit bericht als in de forumreeks.

Update 16.00 uur
De race is voorbij, en zeker wat betreft de winst in de topklasse betreft was het eigenlijk bijzonder saai - nog erger dan gevreesd. De Toyota's kwamen geen moment in gevaar en de winst was dan ook voor de #8 met Brendon Hartley, Sebastien Buemi en de verplichte Japanner Ryo Hirakawa, voor de #7 van José Maria Lopez, Mike Conway en teambaas Kamui Kobayashi.

In de LMP2-klasse ging de winst 'gewoon' naar de uiterst dominante #38 JOTA van Roberto Gonzalez, Antonio Felix da Costa en William Stevens, voor de #9 Prema en de #28 JOTA. De #13 TDS met Nyck de Vries en Tijmen van der Helm werd uitstekend vierde.

De winst in de GTE Pro-klasse viel in de laatste uren nog weg bij Ferrari. De #91 Porsche van Frederic Makowiecki, Gianmaria Bruni en Richard Lietz won met een dikke veertig seconden voorsprong op de #51 AF Corse.

De #33 TF Sport Aston Martin met Ben Keating, Henrique Chaves en Marco Sorensen pakte de winst in de GTE Am-klasse, driekwart minuut voor de #79 Weathertech Racing Porsche.

Update 11.00 uur
Nieuws in de LMP2-klasse en niet positief voor de Nederlanders: Frijns maakte een foutje en knalde de #31 WRT hard de muur in, waardoor de overgebleven podiumkansen definitief weg waren en de race klaar was voor het team.

Door de door Frijns veroorzaakte safety car is het wel weer spannend in de GTE Pro: de #91 Porsche heeft aan kunnen sluiten bij de #51 Ferrari, dus die strijden nu om de winst in een rechtstreeks duel.

Update 10.00 uur
Rond tien voor tien ging het ineens fout in de GTE Pro-klasse: de #64 Corvette was op weg om de leidende #51 AF Corse Ferrari te pakken, maar werd er ineens hard afgetikt door de #83 LMP2-auto van...AF Corse, bestuurd door François Perrodo. Alexander Sims kon de Corvette onmogelijk nog redden en voor het merk is de race klaar.

Update 08.00 uur
De nacht zit erop, en vooral in de vroege ochtend was het raak. Om 07.47 uur was er voorin de race eindelijk echt wat te melden: José Maria Lopez zette de #7 Toyota, inmiddels de leider in de race, noodgedwongen aan de kant. De Argentijn kon de auto resetten om in elk geval richting pitstraat te komen, maar de #8 Toyota nam in elk geval de leiding weer over.

In de LMP2 veranderde dan weer niet heel veel. De #38 JOTA gaat nog steeds aan de leiding, een klein rondje voor de #9 Prema en met inmiddels de #28 JOTA op de derde plek. De #31 is in de nacht wat posities teruggevallen, de #13 TDS met onder meer Tijmen van der Helm ligt op een prima vijfde plek.

Gedurende de nacht was er een mooi duel om de leiding in de GTE Pro, tussen de #64 Corvette, de #51 AF Corse Ferrari en de #92 Porsche, waarbij ze alledrie een tijdje de leiding in handen hadden. Uiteindelijk ging de Porsche er wat vandoor, tot Michael Christensen zich verremde en een klapband de halve voorkant sloopte.

Update 03.30 uur
We gaan richting het halverwegepunt van de race en voorin is er eigenlijk bar weinig veranderd: de twee Toyota's rijden voorop en controleren de boel. Het is nog steeds de #38 JOTA aan de leiding in de LMP2, voor de #9 Prema en de #31 WRT, waar Frijns een fraaie inhaalrace heeft neergezet. In de GTE Pro is de #92 Porsche nog altijd de leider, terwijl de #33 TF Sport Aston Martin in de GTE Am aan kop gaat.

Update 00.00 uur
We zijn middernacht voorbij, de eerste acht uren zijn achter de rug. Tot niemand's verrassing gaan de Toyota's nog altijd soepel aan de leiding, de #8 heeft het voortouw. De #709 Glickenhaus volgt, maar de #708 heeft een tijdje binnen gestaan na een spin van Olivier Pla en is zo flink wat ronden verloren.

In de LMP2-klasse gaat de #38 JOTA nog altijd aan de leiding, voor de #9 Prema en de #28 JOTA, met Frijns' #31 WRT op de vierde plek.

Corvette heeft met beide auto's de nodige problemen gehad, de #63 is tegen middernacht zelfs ver teruggevallen met een ongelukkig getimede lekke band en een kapotte achterwielophanging - door Catsburg's winstkansen kan een streep. De #92 Porsche gaat daardoor aan de leiding in de GTE Pro, voor de #51 AF Corse Ferrari en de #91 Porsche.

Update 21.00 uur
We zijn inmiddels vijf uur onderweg, en eigenlijk is het nog redelijk rustig op Le Mans. In de Hypercars rijden de twee Toyota's al urenlang gezamenlijk op kop, aangevoerd door de #8. De twee Glickenhaus-auto's rijden er een ronde achter, de Alpine heeft in de afgelopen uren al acht ronden verloren met problemen.

In de LMP2-klasse heeft de #31 WRT in het begin veel verloren met een stop & go, maar inmiddels rijdt men weer in de top-10 van de klasse. De #38 JOTA gaat daar aan de leiding, voor de #5 Penske en de #9 Prema.

De twee Corvettes hebben in de GTE Pro de touwtjes in handen, gevolgd door twee Porsches en twee Ferrari's. In de GTE Am is het de #79 Weathertech Porsche die voorop rijdt, voor de #98 Northwest AMR Aston Martin.