Street Fighter 6 krijgt rollback netcode en crossplay

Street Fighter 6 zal rollback-netcode gebruiken voor online matches en cross-play tussen platforms ondersteunen, bevestigde Capcom tijdens het fysieke evenement Summer Game Fest 2022.

Voor fans van vechtgames is rollback netcode een van de belangrijkste moderne online multiplayer-functies die een vechtgame kan hebben. Het merendeel van de mensheid heeft echter geen idee, dus we leggen het uit.

Er is altijd wel ergens een vertraging tijdens het spelen van een spel. Of het nu gaat om de vertraging tussen een controllerknop of toetsenbord die leidt tot een in-game actie, de vertraging tussen een actie die wordt uitgevoerd en een monitor of televisie die deze laat zien, of de vertraging die gepaard gaat met online verbindingen. Bij online vechtspellen zou het niet leuk zijn als jij of je tegenstander een slechte verbinding zou hebben. De match zou schokkerig verlopen omdat het steeds wacht op input van je online tegenstander.

Daar is waar rollback netcode voor bedacht is: om latency-problemen te verminderen. De invoer van beide spelers wordt behandeld als lokaal (effectief offline) en hun tegenstanders wordt gezien als een tweede speler naast je op de bank. In plaats van te wachten tot de gegevens van een tegenstander via het internet binnenkomt, 'voorspelt' elke lokale pc of console wat de tegenstander zal doen. Als de voorspelling juist blijkt te zijn, dan is er niets aan de hand en gaat het allemaal soepel. Als de voorspelling onjuist blijkt te zijn, verschuift de software naar de juiste gameplay-status. Rollback kan worden aangepast bij zeer kleine hoeveelheden frames, zodat onjuiste voorspellingen nog steeds snel en soepel aanvoelen.

Street Fighter 6 komt in 2023 uit voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series en pc via Steam.