Rode Kruis start Telegram accounts voor vluchtelingen uit Oekraïne

Het Rode Kruis heeft onlangs een drietal Telegram accounts geopend om vluchtelingen uit Oekraïne te informeren over de hulpverlening van het Rode Kruis in Nederland, de Nederlandse overheid en andere organisaties die in Nederland hulp/informatie bieden. Op basis van de meest gestelde vragen die op de (Whats-App -) Hulplijnen van het Rode Kruis binnenkomen, wordt er informatie in drie talen op de accounts gedeeld: Oekraïens (@redcross.nl_ua), Russisch (@redcross.nl_rus) en Engels (@redcross.nl_en). De berichten kunnen eenvoudig worden gedownload en verder worden verspreid.

Op de Telegram kanalen staan onder andere video’s met uitleg over hoe je onderdak kunt krijgen als je in Nederland aankomt, hoe je kunt reizen met het openbaar vervoer, hoe de registratie werkt in Nederland, hoe je aan leefgeld kunt komen of hoe je medische hulp kunt krijgen. De informatie van de overheid over het testen van de sirenes op de eerste dag van de maand hebben we ook gedeeld via deze kanalen. De eerste video (over aankomst in Nederland) is al meer dan 6.500 keer bekeken.

Waarom Telegram?
Telegram, een dienst vergelijkbaar met Whatsapp, is de populairste berichten-app van Oekraïne. Voor het Nederlandse Rode Kruis dé reden om Telegram, naast de Whats-App Hulplijnen, in te zetten voor de verspreiding van informatie over Nederland aan mensen die Oekraïne ontvluchten of inmiddels in Nederland zijn aangekomen.

Hulplijnen
Half maart startte het Rode Kruis een WhatsApp-Hulplijn in het Oekraïens, Russisch en Engels (06 – 48158053). Hier zijn al meer dan 14.000 berichten op binnengekomen. Naast de WhatsApp-Hulplijn voor anderstaligen is er de Nederlandstalige Rode Kruis telefonische Informatielijn Oekraïne voor mensen die hulp willen vragen óf aanbieden (070 – 4455 888). Hier zijn tot nu toe meer dan 2000 telefoontjes op binnengekomen.