IndyCar-race Indianapolis levert non-stop chaos en zege Herta op

Op de Indianapolis Motor Speedway is zaterdagavond de IndyCar-race op de road course aldaar afgewerkt, zoals gebruikelijk twee weken voor de Indy 500. Het was nat, droog, nat en natter en dat zorgde voor een ongelooflijk chaotische race.

Will Power vertrok vanaf poleposition, Alex Palou startte naast hem en Josef Newgarden, Conor Daly, Pato O'Ward en Felix Rosenqvist volgden - Rinus van Kalmthout moest het doen met een vijftiende startplek. In de eerste ronde werd er hevig geknokt, waarbij Palou de leiding pakte en die ook weer af moest staan aan O'Ward - Power duelleerde achter hen met Newgarden.

Na de pittige openingsronde reed O'Ward voorop, voor Palou, Power en Rosenqvist - Newgarden werd door Power het gras in geduwd, Van Kalmthout leverde één plek in. Rosenqvist ging snel langs Palou, niet lang daarna begon de een na de ander binnen te komen om de regenbanden in te wisselen voor slicks - Colton Herta had dat in het achterveld als eerste gedaan en maakte zo een enorme sprong naar voren.

Rosenqvist en Palou kwamen een ronde later binnen en verloren zo juist erg veel tijd. Palou schoof in zijn outlap zelfs het gras in, liet zijn motor afslaan en kon inpakken: neutralisatie. Kyle Kirkwood had op hetzelfde moment een nogal enthousiaste poging gedaan bij Van Kalmthout, waarbij de rookie het gras in spinde.

Zo hadden we de uiterst chaotische openingsfase achter de rug, er waren nog maar acht van de 85 ronden verreden: Herta reed op kop, voor O'Ward, Rosenqvist, Power, Daly en Newgarden - Van Kalmthout reed op plek twaalf. Nadat Palou's auto opgeruimd was konden we door, nu met iedereen op slicks en een mogelijk wat tot rust gekomen veld.

Het gevecht om plek zes ging er ook vrij hevig aan toe: Newgarden, Alexander Rossi en Jack Harvey probeerden gezamenlijk een bocht in te gaan, met een lekke band voor Newgarden tot gevolg - zijn auto viel stil en hij was klaar, weer een caution. Bij de herstart ging Sato fraai voorbij Power naar plek vier, terwijl het voor Van Kalmthout zo goed als klaar was: hij kwam op het gras, spinde en werd vol geraakt door Devlin DeFrancesco.

De volgende pitstopronde werd na 33 ronden geopend door Herta en Sato, O'Ward kwam een ronde later en Rosenqvist volgde nog een ronde later - hij ging daarmee langs O'Ward en kwam vlak achter Herta terecht. Dalton Kellett reed niet veel later zijn auto tegen de bandenstapel en dus was de volgende caution een feit, met ondertussen snel toenemende dreiging van regen.

Marcus Ericsson en Kirkwood reden bij de herstart op kop: zij waren nog niet gestopt en gokten er op dat de regen snel zou komen. Dat ging allemaal niet best: de McLaren's van Rosenqvist en O'Ward tikten elkaar in bocht één in de rondte, Sato ging ook het gras in. Rossi was ondertussen al binnen gekomen voor regenbanden, gokkend op de snelle regen.

Kirkwood kwam tijdens de nieuwe caution binnen voor regenbanden, Ericsson bleef buiten en werd bij de herstart gepakt door Herta én Scott McLaughlin, waarna hij ver terug viel. Harvey en Romain Grosjean vochten om plek drie en dat ging niet goed: Harvey tikte de Fransman in de rondte, Simon Pagenaud kon zo plek drie overnemen, achter Herta en McLaughlin.

Met een kleine dertig ronden te gaan begon het toch dusdanig nat te worden dat er echt regenbanden nodig waren, maar men probeerde dat nog te rekken: een paar ronden later stoppen kon ervoor zorgen dat de race op brandstof uitgereden kon worden. Op dat moment spinde Jimmie Johnson in het achterveld: caution, en dus een 'gratis' kans om naar binnen te komen.

Nagenoeg iedereen kwam binnen en McLaughlin pakte de leiding over, maar nog voor de caution voorbij was kwamen de heren wéér binnen: dit keer toch echt voor regenbanden. Het duurde allemaal wat te lang en dus werden de resterende ruim twintig ronden omgezet in een tijdslimiet van nog twintig minuten.

Zo kon er eindelijk herstart worden, met een flink divers veld: McLaughlin en O'Ward reden op slicks voorop, Herta en Pagenaud zaten er op regenbanden achter, maar McLaughlin spinde voor de herstart en viel terug naar plek vijf. Met een kwartier te gaan kon er dan écht weer geracet worden, met O'Ward voorop. Herta kon er op de tegenbanden simpel voorbij, terwijl McLaughlin weer spinde: wéér een caution.

Het was echt niet meer te doen op slicks en voor de volgende herstart ging O'Ward vanaf plek twee in de rondte. Met Herta, Pagenaud en Power voorop werd het groen weer gezwaaid, waarna het zowaar even goed ging. 'Even', want met minder dan twee minuten te gaan stond good old Juan Pablo Montoya vanaf plek zeven met schade in het gras: caution en daarmee effectief het einde van de race.

Zo ging de winst in de ongekend chaotische race naar Herta, voor Pagenaud en Power. Ericsson werd toch nog vierde, voor Daly, Rosenqvist en Sato.