Eerste energielabels voor e-auto’s toegekend: Tesla het best, Mercedes het slechtst

Een nieuw beoordelingssysteem voor elektrische auto's rangschikt de BMW i4 en Tesla Model 3 als de meest efficiënte modellen. De wagens van Audi en Mercedes bungelen onderaan de lijst. Meer hierover bij het AD.

Electrifying.com heeft een baanbrekende nieuwe norm voor efficiëntieclassificatie gelanceerd - E-Rating™ - om kopers van elektrische auto's duidelijkheid te geven over de meest efficiënte modellen die beschikbaar zijn in het VK, met de BMW i4 en Tesla Model 3 als headliners aan de top van de E-Rating™-klassement.

Door een efficiëntere elektrische auto te kiezen op basis van de E-Rating, kunnen bestuurders van elektrische voertuigen alleen al honderden euro's aan jaarlijkse oplaadkosten besparen.

De E-Rating brengt de auto-industrie in lijn met andere consumentensectoren en is streng gecontroleerd en getest door onafhankelijke experts. Het is geformuleerd met behulp van een algoritme dat rekening houdt met verschillende belangrijke factoren; deze omvatten hoe goed elektrische stroom wordt omgezet in kilometers op de weg, de snelheid waarmee de batterij kan worden opgeladen en functies, zoals warmtepompen en climate control preconditionering die allemaal helpen om het stroomverbruik te beperken.

Bovenaan de ranglijst worden de BMW i4 en Tesla Model 3 beschouwd als de meest efficiënte modellen die beschikbaar zijn in het VK met maximale A++-classificaties. Terwijl de Mercedes EQS, Citroën Ami en e-C4, en SEAT Mii tot de 13 modellen behoren die een A+ rating hebben behaald, en nog eens 14 die goed genoeg presteren om een A te behalen.

Aan de andere kant van de schaal is de Mercedes EQV- personenwagen het enige voertuig dat een E heeft gekregen. De Audi e-tron en Mercedes EQC luxe SUV's kregen de classificatie D.