Ondanks klimaatcrisis meer rundvlees in de aanbieding

Het aantal rundvleesaanbiedingen is het afgelopen jaar fors gestegen, blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier. Het aantal stunts met dit zeer klimaatonvriendelijke vlees nam toe met 14 procent. Dit is de sterkste stijging sinds 2016. Het gros van dit vlees draagt nog altijd geen dierenwelzijnskeurmerk. Anne Hilhorst, Wakker Dier: “Een klap in het gezicht van het klimaat én de koeien.”

Alle supermarkten stuntten in de eerste drie kwartalen van 2021 meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Bij supermarkt Vomar kwam de teller met 431 stuks het hoogst uit. Na Vomar zijn de grootste rundstunters supermarkten Deen (362), COOP (355) en Plus (352).

Lak aan het klimaat
De toename in rundvleespromoties is in strijd met het Klimaatakkoord dat de supermarkten twee jaar geleden ondertekenden. Daarbij beloofden ze de consument actief te zullen verleiden om minder vlees te eten. Maar het aantal vleesaanbiedingen, waaronder ook de rundvleesaanbiedingen, nam sindsdien alleen maar toe. Hilhorst: “Het Klimaatakkoord tekenen en vervolgens flink meer gaan stunten, zelfs met het meest klimaatbelastende vlees. Iedereen snapt dat dat niet klopt.”

Melkkoeien en vleesrunderen
Het rundvlees waarmee de supermarkten stunten, kan komen van uitgemolken melkkoeien of van vleesrunderen zoals Black Angus en Limousin. In de supermarkt is niet altijd duidelijk om welk dier het gaat. Hilhorst: “Bij sommige producten staat het er met koeienletters op, maar of een gehaktbal is gedraaid van melkkoe of restjes vleesrund, dat weet vaak alleen de ballendraaier zelf.”

Foldermonitor
Wakker Dier houdt al jaren het aantal vleesaanbiedingen van supermarkten bij. Voor deze foldermonitor volgt Wakker Dier de twaalf grootste supermarktconcerns. Op dit moment zijn dat Albert Heijn, Aldi, Coop, Deen, DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus, Spar en Vomar.

Meer cijfers over de rundvleesaanbiedingen leest u in deze factsheet.