Campagne Dier&Recht misleidend en oneerlijk

De Reclame Code Commissie heeft geoordeeld dat verschillende onderdelen van de campagne van Dier&Recht tegen zuivel misleidend en oneerlijk zijn. De Reclame Code Commissie vindt dat de gemiddelde consument op het verkeerde been wordt gezet, omdat de betreffende uitingen onduidelijke en verwarrende informatie bevatten. Dier&Recht krijgt het advies om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

In de campagne doet Dier&Recht onjuiste suggesties over de gezondheid van zuivel en de leefomstandigheden van kalfjes. Wil Meulebroeks, voorzitter van de vakgroep LTO Melkveehouderij: “Hatelijke campagnes raken onze ondernemers in het hart. Goede zorg voor dieren en een heerlijk, gezond product staat voor onze boeren voorop. Dat de Dier & Recht campagne ook volgens de Reclame Code Commissie oneerlijk en misleidend is, betekent dat de posters de prullenbak in kunnen en wij melkveehouders de energie weer op fantastische zuivel voor de consument en het behoud van het prachtige Nederlandse landschap richten”.

Deze uitspraak van de Reclame Code Commissie volgt op een klacht die werd ingediend door ZuivelNL, de ketenorganisatie van de Nederlandse zuivelsector. “Wij zijn blij met deze uitspraak van de Reclame Code Commissie. Het kan niet zo zijn dat actiegroepen onjuiste, misleidende beweringen zouden mogen doen en daarmee zuivel, melkveehouders en zuivelondernemingen ten onrechte in een kwaad daglicht zetten. Het is goed dat daar nu een halt aan wordt toegeroepen”, reageert Hubert Andela, directeur van ZuivelNL.